News

Så ska vi inreda i vår

Minusgrader igen? När vintern inte vill släppa sitt grepp om oss nordbor är det frestande att blicka mot ljusare tider. Och det råder knappast brist på trendspaningar inför den vår, som förr eller senare faktiskt kommer.

Ja, floran av trendrapporter inför våren är minst sagt diger i dessa tider. En slutsats är att trenderna skiljer sig åt, men att vissa punkter återkommer på flera håll. Tydligaste i den blå trenden.

”Det går i blått”, menar Elle Decoration, och betonar att alla hemaccessoarerna klär i färgen, som många upplever som kall. ”Det stora blå” kallar Leva & Bo, Expressens inredningsbilaga, trenden och pekar på att skandinaviskt dalablått och havet inspirerar. Något som inte minst syns i Ellos vårkollektion.

Men trendspaningarna skiljer sig onekligen åt. Elle Decoration har identifierat en rad tendenser, däribland:

  • Mer broderi. Trenden med hemslöjd är tydlig, inte minst bland hipsters.
  • Golvet på väggen. Golvlösningar på väggen blir allt vanligare.
  • Mörka färger. Glöm ljust och fräscht. I vår gäller, möjligen lite paradoxalt, mörkgråa toner.
  • Disco Deco. Som en parallellströmning till den skandinaviska designen har blänkande metaller och gnistrande kristall blivit allt populärare.
  • Blommor och mönster. Storblommiga tapeter och ett eko från förra seklet.

Leva & Bo betonar istället att gult ska möta rosa i vår, gärna med en touch av turkos och orange. En trend som gifter sig väl med mönster och blommor. Tidningen lyfter även fram trenden med vitt och mönstrat, där känslan är bohemisk och rustik.

Flest klagar på hantverkare

Att anlita hantverkare är det vanligaste konsumentproblemet. Det visar Konsumentverkets sammanställning för förra året.

Sammanställningen, som har genomförts årligen sedan tio år tillbaka, mäter klagomålen som inkommer till den kommunala konsumentvägledningen.

Sedan starten har boendefrågor i allmänhet och hantverkstjänster i synnerhet toppat listan. Så är även fallet i år.

Närmare nio procent av klagomålen handlade om hantverkstjänster. Oftast berörde klagomålen att tjänsten blivit dyrare, tog längre tid eller blev utförd på ett sätt som stred emot överenskommelsen. Även Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument visar samma resultat.

– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas, säger Gustav Sandgren, vägledare på Hallå konsument, i en kommentar.

Han betonar vikten av att redan från början bestämma omfattningen på arbetet, hur lång tid det ska ta och vad kostnaden ska landa på.

– Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok, säger Gustav Sandgren.

Detta klagar vi mest på:
1. Hantverkstjänster
2. Köp av begagnade bilar
3. Mobiltelefoni
(Källa: Konsumentverket)

 

 

Foto: kina.brenner

10 tips för att hålla råttorna borta

Antalet gnagare ökar i samhället och de blir allt mer resistenta mot bekämpningsmedel, skriver Anticimex på sin hemsida. Men med några enkla åtgärder går det att hålla gnagarna borta.

Vad kan bostadsrättsföreningar göra för att undvika problem med råttor och andra gnagare i fastigheten? Nedan har Anticimex listat 10 enkla tips:

  • Täta håligheter och sprickor i fasad och grund.
  • Sätt metallnät på håligheter i grunden och ventiler med maskvidd på högst 5 mm och trådtjocklek på minst 0,7 mm (rostfritt, koppar eller mässing).
  • Undvik klätterväxter mot fasaden (råttor är duktiga på att klättra).
  • Stapla inte ved, trädgårdsmöbler eller annat som ska vinterförvaras intill fasaden (detta erbjuder lämpliga platser för råttor att söka skydd på).
  • Se till att det är lock på sopbehållare och att eventuella komposter sköts, samt är placerade en betydande bit från huset.
  • Håll rent under altaner och låga balkonger. Bråte och skräp utgör skydd för råttor.
  • Har du ett tegelhus bör du kontrollera de luftöppningar som finns. Ser du missfärgningar kan det vara ett misstänkt ingångshål.
  • Kontrollera luftningsrör från toaletten upp till vinden. De kan fungera som ingång för råttor.
  • Kontrollera att galler till golvbrunnar sitter fast samt att det finns vatten i dem som hindrar råttorna från att ta sig upp.
  • Lägg matvaror, men även stearinljus och djurfoder, i lådor med lock, de utgör annars föda för råttor.

Källa: Anticimex.se

Foto: Anticimex, fotograf Lennart Falk.

Foto: ola_sweden

Ökad risk för olyckor efter rotsänkningen

Det sänkta rotavdraget riskerar att leda till mer hemmafix och med det fler olyckor, enligt en ny undersökning.

Vid årsskiftet sänktes rotavdraget för renoveringar hemma från 50 till 30 procent av arbetskostnaden. En undersökning gjord av ekonomiföretaget Visma visade nyligen att nio av tio företagare tror att svartarbetet kommer att öka framöver. Liknande tendenser märks även bland användarna av rottjänster.

Nu tornar ännu ett moln upp på himlen. En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att 26 procent av de hus- och lägenhetsägare som planerat renovera hemma nu kommer att göra en större del av jobbet själva. I undersökningen intervjuades 3955 män och kvinnor. Fler egna initiativ ökar också risken för skador, spår If.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har visat att olyckorna efter renovering eller trädgårdsarbete minskade med 30 procent mellan 2004 och 2014, ett faktum som de kopplar till att avdraget infördes.

– Det är inga totala nybörjare vi pratar om här, många husägare är ganska händiga. Men chansar man på att göra saker man egentligen inte har koll på istället för att ta hjälp kan olyckan vara framme, säger Mats Larsson, byggexpert på If.

Dessutom kan det bli en dyr affär om något snett. En skada som beror på att arbetet inte utförts på ett fackmannamässigt sätt kan innebära svårigheter att få ut pengar från hemförsäkringen.

 

 

Foto: ola_sweden

Diskmaskinen bakom var fjärde fuktskada

Diskmaskinen kan vara en välsignelse, men också en kostsam affär. Var fjärde fuktskada i köket kommer från diskmaskinen. Med några enkla tips kan du minimera risken för fuktskador.

Den sägs vara den viktigaste investeringen ett par kan göra, en uppfinning som undviker onödiga bråk. Ingen irritation efter vardagsmiddagen, inget handdiskande hela natten efter en fest. Diskmaskinen underlättar vardagen för många, men kan också ställa till med problem.

Enligt organisationen Vattenskadecentrum har skadorna i köket ökat i och med att allt fler vattenanslutna maskiner befinner sig där. Diskmaskinen är en av de största bovarna och står för var fjärde fuktskada som skapas i köket, konstaterar Anticimex.

Fuktskador kan bli ekonomiskt kostsamma, men i värsta fall även leda till allergiska besvär. Därmed riskeras diskmaskinens roll som konflikthanterare.

– Många glömmer att stänga av kranen på blandaren som ger diskmaskinen vatten. Egentligen ska man stänga av den efter varje diskning och det är extra viktigt att göra det om man åker bort på exempelvis semester, säger Per Bergström, husexpert på Anticimex, i en kommentar.

Viktigt är också att använda diskmaskinsunderlägg, som gör det lättare att upptäcka droppläckage, och att se till att slangarna sitter fast på rätt sätt i maskinen. Ytterligare ett tips är att känna under diskmaskinen efter en diskomgång. Om det är fuktigt kan det innebära att en läcka har uppstått.

Slarv med försäkringen kan kosta skjortan

Bostadsrättsföreningar med dålig koll på sina försäkringar kan få betala ett mycket högt pris, betonar Monica Jukic, juridisk expert på SBC. ”Jag kan inte nog understryka vikten av att föreningen ser över sin fastighetsförsäkring regelbundet”, säger hon i ett pressmeddelande.

Om olyckan är framme och bostadsrättsföreningen saknar en fastighetsförsäkring kan konsekvenserna bli väldigt stora, betonar Monica Jukic, juridisk expert på Sveriges bostadsrättscentrum, SBC. Fastighetsförsäkringen ger skydd mot vatten-, natur och brandskador och täcker även kostnader som uppstår vid inbrott i fastighetens gemensamma utrymmen.

– Vi har varit med om ett antal fall där styrelsen har glömt att betala räkningarna till försäkringsbolaget under en längre tid, vilket lett till att bostadsrättsföreningen har stått helt utan försäkring när olyckan sedan varit framme. Om det exempelvis börjar brinna i fastigheten eller om det sker en omfattande vattenskada kan det leda till förödande konsekvenser, säger hon i ett pressmeddelande.

Men få bostadsrättsmedlemmar känner till om deras förening har en försäkring och vad den i så fall täcker, menar Monica Jukic. Dessutom har styrelsen ibland dålig koll på vem som är ansvarig om olyckan är framme.

Hon anser även att alla medlemmar i föreningen bör ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Tillägget är viktigt eftersom den boende annars kan bli ersättningsansvarig för skador som uppstått inne i lägenheten.

– SBC uppmanar alltid bostadsrättsföreningarna att teckna ett kollektivt bostadsrättstillägg som omfattar alla boende i föreningen. Föreningen ser då gemensamt till att alla boende har ett bostadsrättstillägg om en olycka sker, säger Monika Jukic, i pressmeddelandet.

Foto: Flickr.com(Susanne Nilsson)

Elaka mäklaren: Grannfejd med 9 nymfkakaduor

Fåglarna måste bort. Jag brukar försöka vara tillmötesgående mot säljare som har speciella behov, men tjejen som ägde lägenheten hade 9 nymfkakaduor i tre stora burar. Det gick inte att ens överväga att ha kvar dem på en visning.

Lägenheten var en fin liten två i Vasastan i Stockholm. 1930-talshus med härlig takhöjd och fina fönster. Säljaren var en ung tjej på 28 år och hon älskade verkligen sina fåglar.

– Kan jag inte bara täcka över burarna, försökte säljaren. De kommer vara tysta då.

-Nix, någon kommer glänta på duken och fåglarna kommer bli rädda och sedan blir det ett herrans liv. Jag har varit med om det förr, förklarade jag.

-Kan du inte ställa ned dem i förrådet istället? föreslog jag.

-Aldrig i livet! Det svinkallt och fullt med äckliga spindlar. Det går jag inte med på.

-Stopp, stopp, ropar jag då. Som mäklare har jag upplysningsplikt och om någon spekulant frågar om förrådet måste jag berätta det jag vet. Att det är svinkallt och fullt med äckliga spindlar. Nu måste du säga något positivt om förrådet som jag kan berätta.

-Det finns inget positivt alls. Kallt och eländigt är det, sa säljaren med eftertryck.

Synd, tänkte jag. Det blir inte enkelt att hantera. Åter till fåglarna.

– Kan du ställa in dem hos en granne under visningen? Det är ju bara max en timma åt gången?

-Nä, det går inte heller. Den ena grannen är aldrig hemma utan hyr ut sin lägenhet via Airbnb så honom får man aldrig tag i. Den andra grannen är galen och hatar mina fåglar får hon tycker de låter för mycket. När hon hör dem så drar hon på sin stereo så det dånar för att slippa höra fåglarna, men eftersom det låter så mycket från stereon blir fåglarna oroliga och låter ännu mer.

– Stopp! Stopp! Tänk på min upplysningsplikt! Intresserade köpare frågar alltid om grannarna. Jag måste ha något positivt att säga om dem. Jag kan inte bara säga att de är galna och hämndlystna!

-Nä, det finns inte heller. Min granne har slutat att hälsa på mig och spelar musik istället. Går raka spåret in till sig och spelar musik.

-Det kan inte hjälpas, fåglarna kan inte vara i lägenheten under visningen. Känner du någon i närheten som du kan ta fåglarna till?

– Nja, mamma bor två kvarter bort, men …

– Perfekt! Ta dit fåglarna en timma medan visningarna pågår!

– …men hon har tre katter. De blir som galna när de får korn på fåglarna, fortsatte säljaren.

Efter en hel del dividerande och samråd med säljarens mamma fick fåglarna ändå tillfälligt flytta in i en av mammans två toaletter och där satt säljaren inlåst tillsammans med fåglarna och en läste bok med katterna jamande utanför under visningarna.

Frågorna kom förstås på visningen:

-Vad kan du berätta om förrådet?

-Jo, säljaren säger att det är svalt och bra så vill man förvara potatis, syltburkar eller kanske ömtåliga saker som mår bäst när det inte är för varmt så är det perfekt. Det finns i princip ingen ohyra alls där för det bor några spindlar i förrådet och det gör att inga flugor eller liknande klarar sig. Spindlar håller ju verkligen rent som du vet.

-Är grannarna trevliga?

-Det jag har hört om dem är de mest sköter sitt. Den ena grannen är tydligen bortrest ganska mycket och den andra grannen är väldigt tystlåten men tycker om musik.

Hur det gick? Vi fick sålt lägenheten till ett riktigt bra pris. Jag tror att grannarna var väldigt lättade över att fåglarna flyttade så alla blev nöjda.
Till salu-skylt t vElaka mäklaren – Jag jobbar som mäklare i en större stad i Sverige. Här berättar jag sanna historier om min och mina kollegors vardag.

 

 

Foto: Wlodi, www.flickr.com/photos/wlodi/

Så stoppar du inbrottstjuven

Nästan en procent av de svenska hushållen har utsatts för bostadsinbrott, enligt Brottsförebyggande rådets siffror. Men med några enkla åtgärder kan ni minska inbrottsrisken dramatiskt, menar låssmeden Peter Jendin.

Under 2014 så polisanmäldes drygt 22 000 bostadsinbrott, vilket är en tydlig ökning (6 procentenheter) jämfört med året innan, visar Brottsförebyggande rådet. Tjuvarna blir allt smidigare och effektivare när de dyrkar lås, och tar sig in i lägenheterna. Men med några enkla åtgärder så kan man minska inbrottsrisken i bostadsrättsföreningar betydligt, betonar Peter Jendin, på det auktoriserade låssmedsföretaget Västberga lås i Stockholm.

– Först och främst, skaffa en vredkåpa. Det är en enkel åtgärd. Den monteras som skydd över vredet på insidan av dörren och förhindrar öppning via brevinkastet, säger han.

Dessutom rekommenderar han att lägenheterna ska ha extra lås eller så kallade polislås (nyckelhålslås), det vill säga ett extra tillhållarlås som används tillsammans med ett cylinderlås på en dörr för extra säkerhet. Moderna polislås är svåra att dyrka vilket gör att låssmeder kan behöva borra upp låset om du har låst dig ute. Dessutom är det viktigt att man har koll på sina nycklar. Att lägga en nyckel under mattan när man är borta för att grannen ska vattna blommorna är såklart inte bra. Men det är även riskfyllt att lägga nycklar i en grannes postbox, det kan locka tjuven, menar han.

– Skriv inte på Facebook när du reser bort, det är ett annat bra tips, säger han.

Andra tips är att investera i säkerhetsdörrar och brytskydd på dörrarna. Han rekommenderar även bostadsrättsföreningar att kontakta en professionell låssmed som kan göra en ordentlig översyn av säkerheten. Det finns en rad olika lås och låstillbehör på marknaden, och utbudet är i ständig förändring.

– Tjuvarna blir mer kreativa, men det blir även låsbranschen, säger han.

Håkan Franzén, försäkringsexpert på Trygg Hansa, betonar även att slarv med säkerheten kan påverka hur mycket som hemförsäkringen täcker vid ett bostadsinbrott.

Säg att man blir utsatt för ett inbrott. Kan man bli utan ersättning om man glömmer att låsa både över- och underlåset?

– De flesta försäkringsbolag ställer kravet att minst ett godkänt lås ska ha varit låst för att man ska kunna få full ersättning vid inbrott, minus självrisken. Det vanliga är att hemförsäkringen täcker lösöre på en miljon kronor. Men om man glömmer att låsa när man går ut så sätter i alla fall vi ned ersättningen med 25 procent. Man blir dock inte helt utan ersättning, säger han.

Foto: Flickr.com (Blondinrikard fröberg)

Användarens tips: Klura ut en tydlig struktur för sidan innan ni börjar

Per Åström
Per Åström, ordförande i HSB Brf. Knutsbo I Lomma

Per Åström, ordförande för Bostadsrättsföreningen Knutsbo i Lomma, berättar att föreningen skaffade Egrannar i höstas och att det var noga att sidan var enkel att använda. En nyckel till att lyckas var att noga tänka igenom vilken struktur sidan skulle ha innan arbetet med den började.

Hur kommer det sig att ni började använda Egrannar?

– Vi tittade på några olika alternativ, men tyckte att de andra kostade lite väl mycket. Vi såg att Egrannar var kostnadsfritt och valde att satsa på det.

Har sidan underlättat för er i styrelsen på något sätt?

– Nu har vi möjlighet att få ut information smidigare. Vi har ju en sida för mäklare och vi har sedan upplyst mäklarna om att sidan finns. Att ha fått ut den informationen till mäklare är något som har underlättat vårt arbete i styrelsen.

– Tidigare när man fick se prospekten på lägenheter som skulle säljas i vår förening var det mycket information som inte stämde, men efter att vi lagt upp informationen på hemsidan har ju alla som ska sälja tillgång till vad som gjorts i föreningen, vad som är på gång och aktuell avgift.

Vilka tips har du till andra som är i uppstartsfasen av Egrannar?

– Vi lagt upp en del bilder för att få sidan att se trevlig ut. Sen gäller det att uppdatera sidan kontinuerligt så att den lever. Men framförallt har vi satsat på att bygga en logisk sidstruktur. Många andra mer centralt styrda hemsidetjänster för bostadsrättsföreningar är krångliga att manövrera och det är svårt att hitta runt på sidorna.

Hur har du tänkt när du byggde upp en logisk sidstruktur?

– Det gäller att noga tänka igenom innan vilka rubriker man vill ha på sina sidor. Det gäller att sätta ett begränsat antal rubriker som är så tydliga som möjligt, men som ändå täcker in mycket. På så sätt slipper man sätta en massa underrubriker längre ned som man måste leta sig fram till.