News

Malmö stad: ”Vi har varit underbemannade en tid”

Malmö stad har köpt bostadsrätter för att hyra ut till flyktingar. BRF-företrädare riktar kritik mot kommunen för bristande information och stöd kring detta. Nu bemöter Malmö stad kritiken.

För att lösa den akuta bostadssituationen har Malmö stad köpt bostadsrätter för att hyra ut till flyktingar. Reaktionerna är blandande. Framför allt riktar berörda bostadsrättsföreningar kritik mot kommunen för att informationen kring köpen och de nya hyresgästerna har varit för dålig, visar en genomgång av Egrannar.

Information är a och o i den här typen av frågor, enligt flera av de BRF-företrädare som Egrannar har pratat med.

”Vi skulle gärna vilja bjuda in nykomna till möten för att informera om lagar, regler, respekt och omtanke, men för att kunna göra det måste vi i tid få bättre information från kommunen”, säger en BRF-företrädare.

Egrannar tog därför kontakt med Malmö stad och frågade vad som görs i dag och vad som kan bli bättre.

Hur kommunicerar ni med föreningarna?

– Självfallet är vi angelägna om att ha en bra relation till de bostadsrättsföreningar där vi köper lägenheter och brukar försöka ta direktkontakt med styrelsen så fort köpet gått igenom. Där går vi bland annat igenom hur föreningen kan komma i kontakt med oss om de upplever någon form av problem, Thobias Ligneman, kommunikatör Malmö stad, serviceförvaltningen.

Vilka är de vanligaste frågorna?

– De vanligaste frågorna är vem som ska flytta in, alltså ”vad ska vi sätta för namn på dörren”, och vart vänder vi oss om det blir problem. Det första kan vi på stadsfastigheter sällan ge svar på utan när köpet är klart går uppdraget till kommunens lägenhetsenhet att bestämma vem som får flytta in. I det andra fallet får föreningen ett telefonnummer till stadsfastigheter, dit de kan anmäla exempelvis störningar eller om man misstänker att det bor andra i lägenheten än vad som är avsett, säger han.

Vad gör ni för att förbättra er service?

– När det gäller att hantera störningsärenden har vi på stadsfastigheter varit underbemannade en tid, men stärker upp så att vi från den 1 mars kommer att ha fler medarbetare som är redo att åka ut till exempelvis en förening som behöver hjälp. Utöver detta har även socialtjänsten regelbunden tillsyn av hur det fungerar i lägenheterna och vår uppfattning är att detta oftast fungerar bra, säger han.

 

Läs också om hur brf-styrelseledamöter beskriver situationen i Malmö.
Foto: Wikipedia – MrkommunCC BY-SA 3.0, Länk

Advokaten svarar: Vilka avgifter får en brf ta ut?

Fråga:

Martina Slorach, advokat som kan svara på dina frågor om bostadsjuridik.
Martina Slorach, advokat som kan svara på dina frågor om bostadsjuridik.

Hej,

Jag har lite funderingar kring vilka avgifter en bostadsrättsförening har rätt att ta ut.

Vår förening har  problem med att folk bla inte bara slänger hushållssopor i soprummet utan även också grovsopor tex kartonger vilket medför extra avgifter för sophämtningen.

För att komma till rätta med detta har styrelsen hotat med en höjning av månadsavgiften ett antal gånger.

Detta har inte gett något resultat och i veckan beslutades att tills alla i huset följer de ordningsregler som finns kommer alla hushåll att debiteras en straffavgift på 500 kr extra i månaden.

För oss som sköter oss känns denna avgift otroligt saftig och orättvis.

Jag tror inte heller att hot är en lösning på problemet.

Till min fråga: Har föreningar rätt att ta ut straffavgifter som denna av sina medlemmar?

Hälsningar,

Ida

 

Advokaten Martina Slorach svarar:

Hej Ida,

Föreningen kan inte ta ut någon straffavgift på detta sätt. Föreningen är i sin normala verksamhet bara tillåten att ta ut de avgifter som anges i 7 kap 14 § Bostasdrättslagen, nämligen följande:

  • Insats då bostadsrätten upplåts för första gången
  • Årsavgift för den löpande verksamheten
  • Upplåtelseavgift (om det anges i stadgarna)
  • Överlåtelseavgift (om det anges i stadgarna)
  • Pantsättningsavgift (om det anges i stadgarna)
  • Avgift för andrahandsupplåtelse (om det anges i stadgarna).

Grundprincipen är att föreningen inte får ta ut avgifter utöver dessa för sådant som åligger föreningen att tillhandahålla, till exempel sophämtning och städning av gården. Om föreningen dock tillhandahåller något utöver detta, till exempel en festvåning eller bastu så är det okej att föreningen tar ut en extra avgift för nyttjandet av dessa.

 

Sophanteringen är alltså något som föreningen ska tillhandahålla, och någon extra straffavgift för detta får alltså inte tas ut. Styrelsen kan dock, precis som du nämner, fatta beslut om att generellt höja avgifterna med motiveringen att det behövs för att täcka sophämtningskostnaderna. Höjningen ska då ske i enlighet med den beräkningsmetod som anges i stadgarna.

 

Hoppas detta gav svar på din fråga!

 

/Martina Slorach

Ställ en egen fråga – vinn en bokbostadsrättsbok

Varje månad lottar vi ut ett exemplar av Martina Slorachs bok, ”Bostadsrätt – En handbok för styrelsen”, till en person som har skickat in en fråga om bostadsjuridik.
Skicka din fråga till [email protected]

 

Vilken budningspersonlighet är du?

Günter Mårder, vd på Företagarna och tidigare sparekonom, har gett DI sina bästa tips för att lyckas med budgivningen. Här berättar han om vilka typer av budgivare det finns.

Är du Bazookan? Då lägger du ett bud innan budgivningen börjar, och låter meddela att budet endast håller i ett visst antal timmar. Kanske toppar du med att säga att om säljaren inte nappar, så kommer du inte vara med alls i budgivningen senare.

Eller är du kanske en Döda fisken? Det är du nog om du är en nybörjare, för då hänger du bara med och höjer när de andra höjer, och spexar inte till det. Då förlorar du oftast.

Gubben i lådan är en riktig luring, som väntar in i det sista för att drämma ett saftigt bud i bordet precis när alla tror att budgivningen är över.

Psykaren är en hal ål, som svarar på alla motbud med en minimal höjning. Då får motståndaren inte en lugn stund och ligger ständigt i underläge.

Som sista tips berättar Günter Mårder för Di att det bästa är att faktiskt bli omtyckt av säljaren, som är mer benägen att sälja till just dig.

Bra tips:

  • Skaffa dig ett informationsövertag
  • Försök att sänka säljarens förväntningar
  • Få mäklare och säljare att gilla dig
  • Var flexibel
  • Låt inte andra spekulanter flytta in mentalt

Egrannars nya expert: Carina Larsson, mäklare

Hej alla Egrannar-medlemmar!

Jag har fått frågan om jag vill svara på frågor ni läsare möjligen kan ha gällande lägenhetsförsäljningar, köp av en ny lägenhet, budgivningar, att tänka på inför försäljning, val av mäklare med mera. Helt enkelt sådana frågor ni skulle vilja ställa och som ni tror att en fastighetsmäklare kan svara på.

Lite kort om mig: jag är född och uppvuxen i Dalarna. Jag har studerat på Högskolan i Gävle i 4 år där jag tog magisterexamen i finansiering och examen som Fastighetsmäklare. 2004 flyttade jag till Stockholm och är nu inne på mitt 13:e år som Fastighetsmäklare.

Jag arbetade på Fastighetsbyrån fram till 2016 och nu sitter jag på SkandiaMäklarna Kungsholmen. Jag har bott och arbetat som mäklare sen 2004 på Kungsholmen i Stockholm och har aldrig bytt stadsdel.

När jag fick frågan om jag ville vara med i era nyhetsbrev var svaret självklart JA. För mig handlar ett lyckat mäkleri till mestadels om engagemang, information och kommunikation. Genom tydlig information suddar man ut många frågor och funderingar som säljare, spekulanter, budgivare och köpare kan ha. Det är det jag tror framgången till lyckade försäljningar och där alla parter står nöjda, är.

Att köpa och sälja sin bostadsrätt är oftast en av de största affärerna du gör i livet och därför hoppas jag att du passar på att ställa frågor. Jag tycker om att komma in i ett tidigt skede och ge tips och råd om vad du själv kan göra som säljare i din egen lägenhet för att påverka ditt eget slutpris. Eller coacha vad du som letar efter ett nytt boende ska tänka på när du går på visning, är med i budgivning med mera.

Det här blir en ny utmaning för mig så jag hoppas vi kan lära oss av varandra. Det kommer vara utbildande för mig att veta vad ni har för frågor så även jag vet hur jag kan utvecklas i min yrkesroll.

Ha det så gott tills vi hörs igen!

Carina Larsson, SkandiaMäklarna Kungsholmen

Ställ din egen fråga Carina Larsson Skicka din fråga till [email protected]

Vi kan tyvärr inte ta emot frågor som du inte vill att vi publicerar på bloggen eller i vårt nyhetsbrev.

Elaka mäklaren, lack och läder

Häromsistens bläddrade jag i min morgontidning och fnissade glatt åt mig själv när jag läste en artikel om en mäklare som hade retuscherat bort en kraftig kraftledning bakom ett hus för att locka till sig fler intressenter. Kraftledningen fanns inte på bilderna i annonsen, men var ju väldigt svår att inte upptäcka när det väl blev visning, och folk rasade såklart i vanlig ordning. Men jag tyckte att det var ganska kul, för det fick mig att minnas tillbaka till en rolig grej som hände mig när jag var nybakad mäklare.

Jag hade nämligen fått äran att sälja en härlig lite lya som låg på första våningen mot gatan. Det var en liten två i ett trevligt och uppskattat område, och tack vare att det fanns butikslokaler i huset, var avgiften väldigt låg. Bra för både unga studenter, par och äldre som har problem med trappor. Tacksamt objekt att sälja med andra ord, kanske lite för bra för att vara sant?

Nåväl, jag hade haft kontakt med säljaren, trevlig kille som hade träffat den rätta och skulle flytta till en större lägenhet då de väntade tillökning. Vi bestämde att jag skulle komma och kika på lägenheten på måndagen, vilket jag gjorde. Det var en fin vårdag och jag traskade längs gatan och visslade på någon schlagerdänga från årets mello, livet var ganska bra den dagen. Till att jag kom fram till huset.

Jag möts nämligen av en blinkande neonskylt som inte lite blygt meddelar alla förbipasserande om att det minsann finns en så kallad ”erotisk butik” där. I samma hus som lägenheten jag ska sälja. Det var därför avgiften var så bra… Inte det bästa sättet att locka till sig köpare, tänkte jag.

Nåväl, lägenheten var väldigt fin och skulle i normala fall vara en enkel match att sälja, även för en så pass nybakad mäklare som jag själv vid den tidpunkten. Problemet var att få folk till lägenheten på visning, med tanke på typen av butik på markplan…

Då kom jag på en briljant idé! Jag såg till att fotografen ”snyggade till” bilderna lite, genom att helt enkelt beskära dem så att alla tecken på butikerna på markplan försvann. För att ingen skulle bli sur över det så valde jag även bort skyltarna till antikbutiken bredvid. Supersnyggt blev det! Glad som en lärka la jag ut annonsen och fick många napp.

När det var dags för visningshelg så var det fullt på listan, brett över hela spannet med yngre med sina föräldrar, i alla åldrar upp till pensionärer. Något nervös förberedde jag mig och inväntade den folkstorm jag förväntade mig. Men det kom bara tre par? Jag visade runt i lägenheten, något besviken, och kikade ut genom fönstret samtidigt. Folk kom i mängder, men alla vände när de såg butiken!

Moloken som bara den lommade jag hem efter visningen. Då började det ringa som besatt i min telefon. Många hade bara blivit generade av situationen och att de inte hade vetat om läget med tanke på butiken. De hade därför vänt, av förlägenhet. Men nu ville alla som vänt i dörren ha en ny visning, och så blev det. Jag höll en till visning redan samma kväll!

Hur det slutade? Jo, budgivningen den gången var nog det som fick mig att verkligen fastna för yrket, för den var helt tokig. Alla verkade ha kommit över det genanta och nu tyckte alla det var så festligt med butiken istället (jag tror också att den låga avgiften hade något med saken att göra!). Säljaren fick en miljon kronor mer än begärt pris, och blev så glada. Jag med, kan jag lova. Gladast av alla blev nog köparna, som enligt rykten är butikens bästa stammisar vid det här laget…

 

Foto: Daniel Chodusov , flickr

Skattechock för brf-medlemmar

Bostadsrättsägare som förändrar bostadsytan, exempelvis genom att köpa till en parkeringsplats eller garageplats, riskerar att få en rejäl skattesmäll. Detta efter en ny rättslig vägledning från Skatteverket.

Skatteverkets nya linje innebär att en lägenhet som utökas med en ”inte obetydlig yta” ska ha anses ha sålts, trots att bostadsrättsägaren varken flyttat eller har planer på att flytta.

– Det här kommer som en chock för många människor. Folk har varit omedvetna om skattekonsekvenserna av att förändra bostadsrätter, Göran Olsson, jurist och tidigare vd för branschorganisationen Bostadsrätterna, till Svenska Dagbladet.

Tankegången bakom förändringen är att en bostadsrätt som ändrat yta bör ses som ett helt nytt skatteobjekt, vilket innebär att bostadsrättsägaren kan åka på reavinstskatt på 22 procent på hela bostadens värdestegring sedan tillträdet, trots att hen bor kvar i bostaden och alltså inte fått in några pengar från någon försäljning. Detta kan handla om miljonbelopp i skatt, inte minst i storstäderna.

Skatteverket nya linje gäller dessutom retroaktivt, förändringen kan drabba alla som på något sätt har förändrat bostadsytan sedan 2011.

– Här sätter verkligen Skatteverket de boende i skiten, säger Mats Broman, ordförande i en bostadsrättsförening på Östermalm i Stockholm, till Svenska Dagbladet.

 

Så skriver du motion till stämman

Borde ett nytt kösystem för grillen införas? Funkade snöröjningen dåligt i vintras? Behöver stadgarna ändras? Inför bostadsrättsföreningens stämma är det läge att skriva motioner om angelägna ämnen. Vanligtvis är mars månaden då motionerna ska lämnas in till styrelsen och Egrannar hjälper dig att skriva en korrekt motion.

Först och främst: ta reda på var du ska lämna in motionen, i de flesta fall finns det en gemensam brevlåda för bostadsrättsföreningen. Även om du mailar motionen så måste ett original skickas in via vanlig post.

För styrelsens del är det viktigt att uppmuntra till motionsskrivande.
Försök att vara öppen och lyssna på eventuell kritik som framförs av motionären.
Alla motioner som kommer in ska behandlas av styrelsen och styrelsen ska lämna ett svar över motionen med förslag på hur stämman ska behandla motionen.

 

Det finns tre typer av motioner:
  1. Stadgemotioner – motioner som föreslår ändringar av föreningens stadgar
  2. Motioner som rör propositioner – en proposition är ett förslag från styrelsen
  3. Fria motioner – motioner som kan handla om i princip vad som helst
Men själva motionen då?
  • Rent formellt bör du ha en rubrik, en kort sammanfattning, förslag till lösning, och namn, adress samt datum. Den viktigaste delen är givetvis förslaget till lösning. Glöm inte att vara tydlig med ditt yrkande – vad är det egentligen du vill?
  • Gör det enkelt för övriga stämmodeltagare att ta ställning,exempelvis genom att skriva: ”Därför yrkar jag att stämman beslutar x”. Det ska vara möjligt att svara ”ja” eller ”nej” till yrkandet. Undvik att bli för långrandig, försök vara kort och koncis, och använd ett språk som är lätt att förstå.
  • Om stämman bestämmer sig för att bifalla din motion så är det upp till styrelsen att se till att motionen genomförs. Om stämman säger nej då? Eftersom stämman är det högsta beslutande organet i föreningen så är ditt enda alternativ vid avslag att försöka övertyga dina grannar inför nästa års stämma.

Kraftig ökning av råttsaneringar

51 000. Så många saneringar av råttor genomförde Anticimex under förra året. Siffran är en ökning med 14 procent jämfört med 2015. Under de tre senaste åren har råttsaneringarna ökat med 67 procent.

– Så länge som råttor har tillgång till föda, vatten och skydd kommer de att trivas och föröka sig. Vi kan tillsammans göra mycket för att minska antalet råttor, säger Håkan Kjellberg, skadedjursexpert på Anticimex, i en kommentar.

För att möta problematiken måste bostadsrättsföreningar, kommuner och fastighetsägare hjälpas åt, betonar Anticimex. Råttor och människor rör sig i samma områden.

Anticimex tips för att undvika råttor:

  • Råttor älskar vår mat, så lämna den inte framme.
  • Håll rent och städat i förråd och lager, råttor bygger gärna sina bon i bråte.
  • Håll koll på växterna. Råttor klättrar bra och kan använda sig av klätterväxter, träd och buskar för att komma till balkonger eller ventiler.
  • Håll koll på soporna. Se till att det är lock på sopbehållare och att komposter är placerade en bra bit från fastigheten.
  • Använd digitala fällor. En digital fälla är uppkopplad och larmar så fort en råtta går i den. På så sätt kan man snabbt sätta in åtgärder där mängden råttor ökar.

Utplanade priser efter amorteringskrav

Prisökningarna på bostäder har på ett nationellt planat ut, vilket tros tyda på åtstramningseffekterna, som amorteringskravet, har fått effekt. Det visar ny statistik från Mäklarstatistik.

Priserna ligger relativt stabilt och framför allt i Stockholm verkar det ha skett ett trendbrott. I huvudstaden visar de senaste siffrorna på stillastående eller svagt stigande priser under de senaste månaderna.

Det finns emellertid geografiska variationer. I Malmöområdet stiger bostadsrättspriserna och i Stor-Göteborg har bostadsrätter stigit något både på en och tre månader.

– Nytt på marknaden är de nya reglerna kring uppskov av reavinstskatt. Det är fortfarande många bostadsägare som inte har uppfattat de nya reglerna och det är alldeles för tidigt att analysera om och hur det kommer att påverka marknaden. Vi kan se vissa tecken på ökad rörlighet men jag tror inte vi ska ha förhoppningar om någon större förändring, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån, i en kommentar.