Succémäklaren: ”Trovärdighet är a och o”

Bostadsmarknaden engagerar de flesta, men säljprocessen kan ofta upplevas som lurig. Så, vad ska man tänka på? Egrannar kontaktade en av landets främsta mäklare, Richard Lagerling, för att få tips om hur man ska göra när man anlitar en mäklare.

Richard Lagerling, mäklare på Lagerlings Fastighetsmäkleri, har 23 års erfarenhet i branschen. Enligt en sammanställning som Dagens Nyheter gjort över Stockholms mäklare toppade han listan över förmedlade lägenheter. På den heta bostadsmarknaden sålde han under det senaste halvåret 37 bostäder för sammanlagt 520 miljoner kronor.

Egrannar ringde upp Richard Lagerling för att få tips på vad man ska tänka på när man anlitar en mäklare och vad man ska se upp med.

Hur ska man förbereda sig om man planerar att anlita en mäklare?

– Jag skulle börja med att kolla upp vilka lägenheter som har sålts i huset och i området, för att se vilka mäklare som har sålt mycket i närheten. Då har de antagligen ett bra kundregister och kan göra en trovärdig värdering. Det är viktigt med kunskap för att kunna värdera rätt. Se till att ha koll på papper, som årsredovisning, ritningar och liknande.

Vad är det vanligaste misstaget som kunder gör när de kontaktar en mäklare?

– Att man blir smickrad av att en mäklare säger det man vill höra. Det är lätt att tro att den mäklaren som säger sig kunna fixa det bästa priset också är den bästa för uppdraget, men jag rekommenderar att man satsar på den som har mest engagemang. Det smittar av sig i processen. Dessutom är lång erfarenhet viktigt, att mäklaren har haft många liknande många liknande uppdrag och kan hantera de eventuella problem som kan uppstå.

Vad är det vanligaste misstaget en mäklare gör då?

– Att man inte gör sin hemläxa, som att göra research på lägenheten, föreningen och fastigheten. Det är även lätt att man lovar ett bra pris, men det kan resultera i en missnöjd kund om priset inte blev som förväntat. Den kunden lär inte höra av sig igen. Trovärdighet är a och o i det här yrket.

Hur är din filosofi för att få nöjda kunder?

– Det låter kanske klyschigt, men ingen försäljning är den andra lik. Därför analyserar jag alltid lägenheten noga och försöker hitta något unikt, för det finns i alla lägenheter. Femtio procent av en mäklares arbete handlar om marknadsföring.
Dessutom är det viktigt att även ta väl hand om den som ska köpa lägenheten. Det ökar förtroendet och lönar sig på både kort och lång sikt.