News

De 7 vanligaste misstagen vid homestyling

Att flytta kan vara förknippat med mycket stress. Homestyling inför visningar är viktigt, men fällorna är många. Egrannar hjälper dig att undvika de vanligaste misstagen.

Malin Gavenas har mångårig erfarenhet av homestyling och inredning. I företagen Storey Interior och MIGdesign hjälper hon kunder både i Sverige och utomlands.

Malin Gavenas
Malin Gavenas, homestylingexpert

– Det absolut viktigaste att tänka på är det första intrycket. Folk som kommer på visningar granskar varje detalj, så glöm inte bort att vara noggrann redan i hallen, säger Malin Gavenas.

De 7 vanligaste misstagen vid homestyling, enligt Malin Gavenas:

  1. Att man städar undan för mycket. Vid städning är det lätt att tar i lite för mycket, men det är viktigt att hitta balansen. Det får inte bli för kalt, då försvinner hemkänslan.
  2. Att man sprider ut istället för arrangerar. Ljus och blommor är fint, men var noga med hur du placerar dem. Centrera istället för att sprida ut, annars riskerar det att bli för plottrigt.
  3. Att onödiga sladdar syns. Ligger det en onödig sladd från tv:n och skräpar? Ta bort den, det kan ge ett slarvigt intryck.
  4. Användning av fel lampor. Undvik lågenergilampor, det ger ett gult ljus som ser hemskt ut, både på bild och i verkligheten.
  5. Att man glömmer bort kylskåp och ventiler. Efter flera år i samma lägenhet är det lätt att bli hemmablind. Tänk på att rensa ur kylskåpet, inte minst för luktens skull, och att rensa ventiler.
  6. Att man tar bort mattor och gardiner. Mattor ramar in en soffgrupp på ett fint sätt. Om du inte tycker att mattan funkar, försök att hitta en som passar bättre snarare än att ta bort den helt. Behåll också gardinerna, om de tas bort kan lägenheten ge ett kalt intryck. Om gardinerna är för mörka – byt till ett par ljusa istället. Det är viktigt inte minst under vintermånaderna.
  7. En fullproppad bokhylla. En bokhylla blir som en tavla för besökarna och även här är det lätt att bli hemmablind för papper och prylar som sticker ut. Ta bort böcker och ställ i ordning snyggt.

Tuffa amorteringskrav på bolån

Alla nya bolån som överstiger 70 procent av bostadens värde ska amorteras med två procent per år. När det är klart krävs det att lånet amorteras med en procent ned till 50 procent av bostadens värde, enligt Finansinspektionen. ”Kravet riskerar att orsaka kris på fastighetsmarknaden och stänga ute unga från bostadsmarknaden”, säger Mats Lindbäck, Bostadsrätterna.

Nyligen drog Bankföreningen tillbaka sin rekommendation om att alla nya bolån med en belåningsgrad över 50 procent av bostadens värde måste amorteras. Detta efter att Konkurrensverket ifrågasatt Bankföreningens krav ur konkurrenssynpunkt.

När Konkurrensverket blandade sig i frågan var Bankföreningens chefsekonom Johan Hansing snabb med att sia om ett lagstiftat amorteringskrav.

– De (reds anm: Finansinspektionen) har varit positiva till självreglering. Men nu är det inte lika självklart att man kan gå vidare på det spåret. Och då måste man diskutera andra alternativ, som exempelvis lagstiftning, sade han till Di.

Och precis så verkar det bli. I tisdags kom regeringen, Riksbanken, Finansinspektionen och Riksgälden överens om tuffare amorteringskrav för hushållen. Alla nya bolån med en belåningsgrad över 70 procent ska amorteras med två procent per år. Därefter ska lånet amorteras med en procent ned till 50 procent av bostadens värde.

Bakgrunden är en oro för en bostadsbubbla som spricker och lämnar hushållen med stora skuldberg. De senaste femton åren har exempelvis bostadspriserna ökat med mellan fyra och sex gånger så mycket som hushållens disponibla inkomster, uppger Nordeas ekonomer.

”Det är hög tid att trycka på bromsen så att skulduppbyggnaden hejdas. De åtgärder som kommer att krävas är måhända inte alltid populära men det kommer inte att bli lättare längre fram – särskilt inte den dag då räntan stiger”, skrev riksbankschefen Stefan Ingves nyligen på DN Debatt.

Men alla jublar inte över de hårdare amorteringskraven. Skärpningen skulle innebära att nya bolånetagare kommer att få räkna med kraftigt höjda månadskostnader, betonar Mats Lindbäck, informationschef på Bostadsrätterna.

– Jag har svårt att se vad skärpningen ska göra för nytta. Bankerna har redan idag oerhört tuffa krav och kontroller på de som ska låna pengar. Bostadssituationen är ofta hopplös för den som inte har någon i sin närhet som kan hjälpa till med kapital, säger han.

Mats Lindbäck tycker att det är orättvist att de som står utanför bostadsmarknaden, ofta unga människor, ska tvingas ta smällen för de skenande bostadspriserna. Enligt honom är det uppenbart att problemet har uppstått på grund av att det har byggts och fortfarande byggs för lite bostäder. Det rimliga vore att bygga mer, och snabbare, betonar han.

– Jag tycker att kraven är fel och kommer vid sämsta möjliga tidpunkt. De riskerar att orsaka kris på fastighetsmarknaden, vilket innebär att pågående byggen riskerar att fördröjas. Detta i ett läge när vi är i akut behov av nya bostäder, inte färre. Hårdare amorteringskrav är inte bra för samhället. Folk som erbjuds jobb i expansiva storstadsregioner tvingas redan idag tacka nej eftersom de inte kan köpa en första bostad, och hyresrätter finns ju inte, säger han.

Vilka berörs av de tuffare amorteringskraven?

De nya reglerna omfattar bara nya bolånetagare. Enligt Finansinspektionen skulle det vara ett för stort ingrepp att gå in i redan existerande kontrakt, uppger Di.se. Dessutom ska de nya reglerna utformas så att det inte skapas inlåsningseffekter för den som till exempel byter bank. Hur regleringarna ska se ut är oklart.

Enligt Finansinspektionens chef Martin Andersson ska kraven ha ett mått av flexibilitet så att bankerna kan ta hänsyn till arbetslöshet, sjukdom och andra omständigheter som kan påverka betalningsförmågan. Men exakt hur reglerna kommer att se ut är fortfarande oklart.

Egrannar underlättade upphandling i förening

Bostadsföreningen Norden 2 i Stockholm ordnade en hemsida via Egrannar redan för två år sedan. Styrelsemedlemmen Peter Johansson berättar att en funktion på hemsidan nyligen kom till stor nytta vid en viktig upphandling i föreningen.

Peter Johansson, på vilket sätt har Egrannar varit bra för er?
– Vi i föreningen tycker att det är bra att kunna kommunicera med varandra via hemsidan. Det är också bra att det går att hänvisa både mäklare och medlemmar i föreningen till hemsidan för information. Det gör att vi kan minimera styrelsens informationsarbete och på så sätt kan vi koncentrera oss på annat viktigt arbete.

Hur gjorde ni sådant informationsarbete tidigare?
– Tidigare hade vi ingen hemsida över huvud taget och därför tyckte jag att Egrannar verkade som en bra lösning. Så fort jag gick med i styrelsen såg jag till att vi skaffade en hemsida, jag minns knappt hur vi gjorde innan. Vi hade väl en anslagstavla med vanliga lappar på.

Du säger att era medlemmar kommunicerar lättare med varandra nu, har du något exempel?
– Nyligen har boenden i runt tio lägenheter tagit in offerter för att renovera fönster (BF Norden 2 är en bostadsförening där medlemmarna själva ansvarar för fönsterrenoveringar reds. anm.) och då har alla medlemmar gått ihop och gjort en upphandling tillsammans. På så sätt kunde de få ned priset på reparationerna. Mycket av kontakten mellan medlemmarna inför det gick via anslagstavlan på hemsidan, vilket varit till stor hjälp.

– Tidigare har flera medlemmar gjort den här typen av upphandling själva och har då inte haft samma möjligheter till att få ned priset som nu.

Vilken del av Egrannar är mest populär bland era medlemmar?
– Jag skulle säga att det är funktionen för att kunna boka tvättstugan via hemsidan. Vi har delvis bokning av tvättstugan digitalt och delvis via ett papper. Vi vill ju såklart inte stänga ute de som kanske inte har Internet. Men vi har faktiskt inte hört något negativt alls om den digitala bokningen, vi kommer nog att gå över helt till det digitala bokningssystemet snart.

…och för styrelsen?
– För vår del i styrelsen är sidan med mäklarinformation en bra grej. Vi har den sidan öppen så att vi alltid kan ge mäklare grundläggande information på ett enkelt sätt. Det gör att det blir lite mindre jobb för oss i styrelsen.

Vanligt med fuktskador i våtrum

Har du haft problem med fuktskador i bostadsrättsföreningens våtrum? Då är du knappast ensam. En ny rapport från Anticimex, ”Hur mår huset”, visar att 31 procent av alla våtrum har fukt- eller mögelskador.

Foto: ola_sweden
Foto: ola_sweden

Egentligen är det ganska logiskt att just tvättrum drabbas av fukt- och mögelskador. Väggarna i rummet utsätts ständigt för fukt och det tar förr eller senare ut sin rätt.

– Idag är många medvetna om att det är mycket problem i våtrum, men i ett badrum med plastmatta är det lättare att förstå hur det håller tätt. Om skarvarna är täta, så kan även den som inte kan så mycket om våtrum se att arbetet är ordentligt utfört. Det är svårare när ytskiktet sällan är tätskikt och fuktspärren ligger dold under kakel eller klinkers.

– Anlita alltid hantverkare med fackkunskap så att du kan få ett kvalitetsintyg, som innebär att badrummet är gjort enligt branschreglerna, säger Johanna Lindström, expert på Anticimex, i ett pressmeddelande.

Rapporten visar att en normal livslängd på ett våtrum är närmare 20 år, men det beror också mycket på hur det underhålls över tid. Skador som inte åtgärdas direkt kan ge stora konsekvenser längre fram.

Så, hur ska man upptäcka felen? Anticimex tipsar om att kolla att plastmattan är hel, var uppmärksam på sprickor i kakel och klinker, känn efter om det luktar unket, och se om det finns fuktfläckar på väggar, golv och tak.

För att åtgärda skadorna gör du bäst i att kolla din försäkring och därefter kontakta en fackman. Om det behövs hantverkare – var noga med vem du anlitar.

Här kan du läsa hela undersökningen.

God grannsämja bra för hjärtat

Har du någon gång känt att grannarna retar dig till vansinne? Ta det lugnt, för bövelen! Det finns all anledning att lösa konflikten på fredlig väg. God grannsämja kan leda till mindre risk för hjärtinfarkter, visar en studie från University of Michigan.

Forskare vid University of Michigan har hittat ett möjligt samband mellan god grannsämja och minskad risk för hjärtinfarkt, rapporterade TT i slutet av augusti. Forskarna följde drygt 5 000 personer äldre än 50 år under fyra års tid. Före studien fick personerna i studien gradera relationen till sina grannar ur olika synvinklar. När studieresultaten presenterades tidigare i år konstaterade forskarna att de som ansåg sig ha ”goda grannar” hade 18 procents mindre risk att drabbas av en hjärtinfarkt, jämfört med dem som hade satt sämre betyg på sina grannar.

Men resultaten bör tolkas med försiktighet, eftersom sambandet inte är statistiskt signifikant, betonar Mikael Hoffman, chef för stiftelsen för läkemedelsepidemiologi, Nepi.

– Det finns flera epidemiologiska undersökningar som liksom denna pekar på ett möjligt samband mellan grannsämja och infarktrisk. Vad som är hönan eller ägget i det kan man dock fundera över. Kan andra problem som orsakar infarkt, som psykisk sjukdom, också orsaka bristande grannsämja? säger han till TT.

Anhöriga viktigast vid bostadsköp

Inför ett bostadsköp är råden många, men inte alltid goda. Så, vem ska man egentligen lyssna på? Mäklaren? Kommuntjänstemän? Husbesiktigaren?

Nej, enligt en ny undersökning från SBAB är anhörigas råd allra viktigast när det är dags att köpa bostad.

65 procent av de tillfrågade anger att våra nära och kära spelar störst roll. Resultatet är kanske inte särskilt överraskande, men tätt därefter ligger kategorin ”din bankkontakt” (61 procent).
Enligt undersökningen efterfrågar många köpare rådgivning inom juridiska frågor, flyttkalkyler och skatterådgivning.

Längst ner på listan kommer säljaren (13 procent) och – mäklaren. Bara var fjärde köpare litar på sin mäklare.

– Det stora förtroendet för bankkontakten kanske överraskar många, men visar förmodligen på att professionalism och kunnande uppskattas. Den skeptiska attityden till säljaren och mäklaren kanske inte var helt oväntad, men det är anmärkningsvärt att så få litar på de andra opartiska aktörerna, säger Karin Hellgren, presschef SBAB, i ett pressmeddelande.

 

Här kan du läsa hela undersökningen.

Läckagealarm ska förebygga vattenskador

Vattenskador är de vanligaste och dyraste skadorna i en fastighet. Varje år kostar vattenskador samhället närmare tio miljarder kronor, enligt tidningen NyTeknik. Uppgifter från Vattenskadecentrum visar att det oftast är kök och badrum som är värst drabbade, ofta är bovarna läckande golvbrunnar eller läckande slangar till disk- och tvättmaskiner.

En vattenskada kan ge flera oförutsedda konsekvenser; processen att återställa en vattenskada är omfattande och innebär ofta att en familj får bo i en tillfällig bostad under en period.

Idag finns många olika funktioner kopplade till ett hemlarm. Det är inte längre bara ett inbrottslarm utan utvecklas mot att ge bostadsinnehavaren relevant information om händelser som sker i bostaden. Alert Alarm uppmärksammade utvecklingen och tog fram en larmlösning, ett så kallat ”läckagealarm”, som fungerar som ett skydd mot vatten, men även mot brand och inbrott.

– Med den tekniska utveckling som har skett de sista åren har förutsättningarna förändrats. Idag finns hemlarm som är framtagna för att passa lägenhetsinnehavarens behov. Skillnaden mellan hemlarm för radhus och villor mellan lägenheter är att radhus och villor i större utsträckning önskar ett inbrottsskydd medan lägenhetsinnehavaren söker skydd mot vatten och brand i första hand, säger Kalle Leffler, COO Alert Alarm.

Bakgrunden till det nya larmkonceptet är att en låg andel av lägenheter har ett hemlarm med skydd mot just vatten installerat.

– Det här har vi analyserat för att skapa ett hemlarmskoncept som passar för lägenheter. Det har tidigare aldrig funnits någon anpassad lösning för lägenheter. Läckagealarmet har mobil övervakning som upptäcker när något oväntat sker och skickar push-meddelande när något oönskat händer direkt till de mobiltelefoner som kunden väljer, säger Kalle Leffler.

Läckagealarmet känner av fukten och meddelar de mobiler som har anslutits till larmet. Antalet mobiler som kan ta del av informationen är obegränsat.

Hur har responsen varit?

– Konceptet har fått en oerhört bra respons. Det är inte bara privatpersoner som bor i lägenheter som har tagit emot vårt nya koncept väl utan även bostadsbyggare, fastighetsägare och försäkringsbolag som är angelägna om att uppmana sina kunder att skydda sig mot vatten, brand och inbrott, säger Kalle Leffler.

Korttidsuthyrning strider mot lagen

Att hyra ut sin bostadrätt per dag eller per vecka för att tjäna snabba pengar är knappast inte ett legitimt skäl för att få hyra ut i andrahand. Gör man det ändå, utan styrelsens godkännande, kan det i värsta fall leda till att nyttjanderätten förverkas, enligt Monika Jukic, juridisk expert på Sveriges BostadsrättsCentrum. 

Att hyra ut sin bostadsrätt i korta perioder via olika nättjänster (till exempel via AirBnb) är ett fenomen som växer. Men det många bostadsrättsinnehavare inte känner till, eller struntar i, är att dags- eller veckovisa uthyrningar i normala fall inte är ett giltigt skäl för att få hyra ut i andrahand. Och det krävs alltid ett godkännande från styrelsen.

– Att hyra ut sin lägenhet veckovis eller per dag är normalt sett inte att betrakta som ett legitimt skäl vilket innebär att den här typen av uthyrning strider mot lagens regler. En otillåten andrahandsuthyrning kan leda till att nyttjanderätten förverkas och att man blir av med sin bostadsrätt, säger Monika Jukic, juridisk expert på Sveriges BostadsrättsCentrum, i ett pressmeddelande. 

Dessutom kan en bostadsrättshavare som systematiskt hyr ut sin bostad i korta perioder till flera olika hyresgäster som orsakar störningar i föreningen riskera att få störningsanmärkningar. Något som också kan leda till att nyttjanderätten förverkas.

– Styrelsen kan självklart välja att vara mer generösa än vad lagen föreskriver men jag har svårt att se att bostadsrättsföreningar överlag ställer sig positiva till den här typen av uthyrningar. För att det ska leda till ett förverkande krävs det att föreningen kan bevisa att det pågår en otillåten andrahandsuthyrning, säger Monika Jukic, i en kommentar.

Enligt Monika Jukic är det inte ovanligt att föreningar i sina stadgar ställer krav på att lägenheter enbart ska användas som permanentbostad eftersom styrelsen ofta vill ha medlemmar som är på plats och kan engagera sig.

Lekplats, Foto: Charlotte Nordahl (www.flickr.com/photos/charlottenordahl/

Vanligt att brister på lekplatser inte åtgärdas

Varje år skadas 15 000 barn på lekplatser så illa att de måste uppsöka sjukhus. Ändå är det inte ovanligt att fastighetsägare, såsom kommuner och bostadsrättsföreningar, slarvar med underhållet av sina lekplatser. Vid fyra av tio lekplatser har besiktningsmän anmärkt på allvarliga brister som ett år senare fortarande inte är åtgärdade, enligt en granskning av DN.

Fastighetsägare, till exempel bostadsrättsföreningar, fastighetsbolag eller kommuner, är ansvariga för att lekplatser som ligger på deras mark uppfyller myndigheternas säkerhetskrav. Förutom att lekplatserna enligt lag måste besiktigas minst en gång per år är fastighetsägaren skyldig att löpande kontrollera så att lekplatsen är säker för barnen. Annars är fastighetsägaren skadeståndsskyldig vid en olycka.

Ändå är det inte alls ovanligt att kommuner, bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare ”glömmer bort” sitt ansvar. I vissa fall handlar det om ren ignorans, enligt en granskning av DN där 500 slumpvis utvalda lekplatser har undersökts. Vid drygt fyra av tio lekplatser har besiktningsmän anmärkt på allvarliga brister som ett år senare fortfarande inte är åtgärdade. Anna Strandberg, utredare på Konsumentverket, är kritisk mot att påtalade brister inte fixats till.

– Om man har kännedom om säkerhetsbrister, men inte gör något så är det naturligtvis inte bra. Det är olyckligt att man inte prioriterar barnens säkerhet, säger hon till DN.

Enligt DN är de vanligaste bristerna som inte fixas till på platser där huvuden och fingrar kan fastna, kedjelänkar i gungor som är kraftigt nötta och lekutrustning som är felaktigt monterad på ett sätt som kan skada barnen.

Ett problem enligt granskningen är att det inte finns tydliga krav på efterkontroller.

– Regelverket är egentligen tydligt, men det är uppenbart att fastighetsägare ofta struntar i att åtgärda brister, säger Anna Strandberg, till DN.

I besiktningsprotokollet ska det tydligt framgå vilka brister som finns och en plan för hur och när dessa ska åtgärdas. Finns det brister på en lekplats som hör till en bostadsrättsförening är det föreningens ansvar att se till så att barnen inte använder lekplatsen, enligt Anders Österlund, chef för teknisk förvaltning på Sveriges BostadsrättsCentrum.

– En bil som inte går igenom besiktningen får körförbud, så är det inte för lekplatser. Föreningen är ansvarig för olyckor som inträffar på lekplatsen även om de har spärrat av området och har en plan för hur de ska åtgärda faran. Det håller alltså inte att sätta upp en skylt eller en avspärrning för att undgå ansvar för en trasig gunga eller klätterställning, säger han till Egrannar.

Han tror att bostadsrättsföreningar med få barn har störst problem.

– Ibland verkar de tro att deras lekplats inte behöver lika mycket tillsyn som andra lekplatser, eftersom den inte används lika frekvent. Det är fel och kan bli dyrt för föreningen. Det kan ju räcka med att ett barn leker i en osäker miljö vid ett enda tillfälle för att det ska få förödande konsekvenser, säger han.

Om det inträffar en olycka utan att bostadsrättsföreningen har fått lekplatsen besiktigad bär föreningen hela ansvaret och tvingas betala skadestånd.

– Om lekplatsen är gammal är det viktigt att få den besiktigad så fort som möjligt. Det är viktigt att föreningen får ett protokoll på att besiktningen har genomförts. Utan dokument som visar att föreningen har levt upp till kraven är det kört vid en rättslig tvist om ansvarsfrågan, säger han.

Läs mer på DN.se

Foto: Charlotte Nordahl (www.flickr.com/photos/charlottenordahl/)