News

Så skriver du motion till stämman

Stämmotiderna närmar sig med stormsteg och mars är månaden då motionerna ska lämnas in. Har du något du vill ska tas upp på stämman? Egrannar hjälper dig på vägen.

Borde buskarna i trädgården klippas oftare? Fungerar inte städningen i trapphuset som den ska? Bör ni införa ett nytt system för tvättstugan? Om du som bostadsrättsägare har upptäckt ett problem eller något som du vill införa är en motion, det skriftliga förslag som årsstämman beslutar om, vägen att gå. Anledningarna till att du som medlem i en bostadsrättsförening ska skriva en motion till stämman kan vara oändliga. Och i slutändan är det trots allt medlemmarna som äger föreningen så det finns ingen anledning att tveka om du vill åstadkomma en förändring. Motioner är viktiga för en välfungerande förening, även om intresset kan variera från år till år, från förening till förening. Men hur går man till väga?

Börja med att ta reda på när stämman äger rum. Eftersom april/maj är stämmotider brukar mars vara denna månad då motioner senast ska lämnas in till stämman. Alla ärenden som ska tas upp på stämman måste vara med i kallelsen från styrelsen så motionen måste lämnas i god tid. Ta reda på var du ska lämna in motionen, i de flesta fall finns det en gemensam brevlåda för bostadsrättsföreningen. Även om du mailar motionen så måste ett original skickas in via vanlig post.

För styrelsens del är det viktigt att uppmuntra till motionsskrivande, det är ett tecken på engagemang och måste bejakas. Försök att vara öppen och lyssna på eventuell kritik som framförs av motionären.
Oftast ger styrelsen svar på motionerna och kan rekommendera om medlemmarna bör bifalla, avslå eller anse motionen besvarad. Alla motioner som kommer in ska behandlas av styrelsen och styrelsen ska lämna ett svar över motionen med föreslag på hur stämman ska behandla motionen.

Man brukar tala om tre typer av motioner:

  • stadgemotioner – motioner som föreslår ändringar av föreningens stadgar
  • motioner som rör propositioner – en proposition är ett förslag från styrelsen
  • fria motioner – motioner som kan handla om i princip vad som helst

Men själva motionen då? Rent formellt bör du ha en rubrik, en kort sammanfattning, förslag till lösning, och namn, adress samt datum. Den viktigaste delen är givetvis förslaget till lösning. Glöm inte att vara tydlig med ditt yrkande – vad är det egentligen du vill? Gör det enkelt för övriga stämmodeltagare att ta ställning, exempelvis genom att skriva:
”Därför yrkar jag att stämman beslutar x”. Det ska vara möjligt att svara ”ja” eller ”nej” till yrkandet. Undvik att bli för långrandig, försök vara kort och koncis, och använd ett språk som är lätt att förstå.
Om motionen innehåller flera yrkanden kan de olika yrkanden få olika utfall.

Så långt det skriftliga. Väl på stämman kan det vara bra att vara väl förberedd då diskussion kan uppstå. Var därför beredd på att försvara din motion och fundera ut argument och eventuella motargument som kan dyka upp.

Om stämman bestämmer sig för att bifalla din motion så är det upp till styrelsen att se till att motionen genomförs. Om stämman säger nej då? Eftersom stämman är det högsta beslutande organet i föreningen så är ditt enda alternativ vid avslag att försöka övertyga dina grannar inför nästa års stämma.

 

Källor:
Du och din bostadsrättsförening – Fastighetsägarna, 2012
Fastighetstidningen: http://www.fastighetstidningen.se/motionera-det-mar-foreningen-bra-av/
Fastighetsägarna: http://www.fastighetsagarna.se/mittnord/aktuellt/fraga-experten/fragor-for-bostadsrattsforeningar
Motionsguide: brf.sbc.se/UserFiles/1490/File/Infomapp%202007.pdf
SBC: http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/foreningsstamma

För vems skull inreder du?

Var tionde svensk köper inredning till hemmet för att imponera på vänner och bekanta eller för att kunna skryta på sociala medier. Det visar en undersökning av företaget DesignOnline, där drygt 600 personer har intervjuats.

Vidare visar undersökningen att var tionde svensk tycker att bästa vännens inredningssmak är dålig. Hälften av de tillfrågade tycker att vännens smak är OK men att det finns utrymme till förbättringar. Endast var tredje person i undersökningen säger att deras vän har bra inredningssmak.

Om inspirationen inte kommer från vännerna, varifrån kommer den?

40 procent hämtar inspiration i inrednings- och designtidningar. Även bloggar och tv-program har viss inverkan. Den person som påverkar svenskarnas inredningsstil mest är möbeldesignern Arne Jakobsen, 33,9 procent av konsumenterna angav honom som inspirationskälla. På andra- och tredjeplats hamnade Alvar Aalto (15,7 procent) och Ernst Kirschteiger (12,4 procent).

– Att Ernst Kirschsteiger är den levande svensk som påverkar vår inredningsstil mest enligt vår undersökning är inte förvånande, han tycks ha fått hela Sveriges befolkning, och då också män, att vilja göra det snyggt hemmavid, säger Jörgen Bödmar, vd för DesignOnline.

Foto: Flickr.com (Jimmy Flink)

Minskat antal bluffakturor – eller?

Tidigare har vi på bloggen skrivit om problematiken kring bluffakturor, att du får ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du inte har beställt eller fått levererad. Problemet har varit stort, inte minst har många bostadsrättsföreningar drabbats. För flera bostadsrättsföreningar har bluffakturor kostat tid och, i värsta fall, pengar.

Men enligt en ny sammanställning som Visma Spcs har gjort av statistik från Brottsförebyggande Rådet, Brå, minskade antalet anmälningar om bluffakturor under förra året.

– Det finns ett klart samband mellan det minskade antalet bluffakturor och det faktum att flera anmälningar på senare år lett till rättegång och fällande domar, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, i ett pressmeddelande.

Under 2014 registrerades 11 877 anmälningar, jämfört med 12 671 under året dessförinnan. Enligt undersökningen har den största minskningen skett i Stockholm och Skåne. Men utöver dessa två län, samt Blekinge och Halland, ökade faktiskt antalet anmälningar i samtliga län under förra året. Allra värst drabbat var Värmland, Kalmar län och Västra Götaland.

Men det finns metoder för att förebygga att du ska drabbas. Polisen har tagit fram tre tips:

  • Var försiktig när du blir uppringd av telefonförsäljare du inte känner till. Ett enkelt tips är att avsluta samtalet för att undvika att få en oönskad faktura.
  • Gör en polisanmälan när du fått en faktura på något du inte godkänt eller när du anser att du blivit vilseledd.
  • Bestrid fakturor som du inte godkänt eller när du blivit vilseledd för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder. (Polisen.se)

Är du osäker på om du har fått en bluffaktura? Svensk Handel har tagit fram en varningslista för bluffakturor och oseriösa försäljningsmetoder, där du även kan lämna in tips.

Egrannar mobilanpassas och får nya funktioner

Vi har nu mobilanpassat Egrannar så att sidan fungerar bättre i smarta telefoner.

Vi har också tagit fram ett antal nya premiumtjänster som möjlighet att låta en ansvarig i en Brf boka åt andra medlemmar, möjlighet att blockera störande medlemmar från anslagstavlan och möjlighet att begränsa vilka grupper som får e-post från vissa anslagstavlor.

Boka åt andra användare Att låta en utvald person i en BRF kunna boka som en annan användare. Det underlättar exempelvis för föreningar där vissa medlammar saknar dator eller inte har epost.

Skicka meddelanden från anslagstavlan till utvalda behörighetsgrupper Om en förening har en anslagstavla för hyresgäster skickas meddelanden på den anslagstavlan även till medlemmarna. Om medlemmarna inte ska få e-post med dessa meddelanden kan man ändra det i premiuminställningarna för anslagstavlan. I inställningarna anger ni vilka grupper som ska få meddelanden. Exempelvis kan det vara hyresgäster, styrelsen och ordöfrande som ska få epost när något skrivs på en anslagstavla.

Blockera enskilda medlemmar från att skriva på anslagstavlorna Om en föreningar har problem med medlemmar som är otrevliga eller hotfulla kan det vara bra att blockera dem från att skriva eller kommentera på anslagstavlorna. Den blockerade medlemmen kommer fortfarande få epost från anslagstavloran, men kommer inte att kunna kommentera eller skriva egna inlägg.

Ni kan prova premiumtjänsterna utan åtagande i 30 dagar. Om du testat premiumtjänsterna och nedgraderar inom 30 dagar så kostar det ingenting och vi skickar ingen faktura.

Egrannar Premium kostar 100 kr per månad för en BRF och vi fakturerar årsvis i förskott.

Aktivera premium genom att gå till Admin->Premium i menyn. Man måste ha behörighetsnivå Ordförande i sin förening för att kunna aktivera premiumtjänsterna.

Elaka mäklaren: ”Det är min man som skriker”, sa den konservativa kvinnan obekymrat

Så här års är det nog fler än jag som drömmer om att jobba i ett varmare klimat. Greta, en kompis till mig som driver egen mäklarfirma på Mallorca, råkar ständigt ut för fantastiskt roliga episoder.

Greta är specialiserad på lyxsegmentet och säljer i princip inte hus som kostar under 3 miljoner euro. Trots krisen i Spanien så finns det fortfarande en bra marknad för de riktigt fina objekten. De flesta av Gretas kunder är skandinaver och tyskar.

Den här gången var det ett norrländskt par som flugit ned till Mallorca för att titta på sitt drömhus till pensionen. De hade nyligen sålt det fastighetsbolag som de byggt upp under nästan 30 år och fått en nätt liten förmögenhet. Det är slitsamt att vara företagare och de hade i princip inte varit utomlands eller ens haft semester på 20 år, men nu skulle de köpa ett hus i solen.

Greta hämtade dem vid hotellet och körde dem upp till huset som ligger upp i bergen strax utanför Palma. När de kommer upp träffade de ägarinnan och fick en rundvisning.

Ägarinnan var en äldre, väldigt, konservativt klädd spansk dam med stram håruppsättning. Alldeles rynkig i ansiktet, men hade som, Greta sa ”otroliga, sprutade läppar”. Mycket väl tilltagna mängder botox hade gett henne läppar som var enorma och fylliga.

Huset hade ett fantastiskt läge med utsikt över palma, men det var en hel del renoveringsbehov. En märklig sak var att det stod parfymflaskor överallt. Det fanns inte ett rum där det inte stod och drällde minst en parfymflaska.

När de går runt och tittar runt poolområdet så hör de plötsligt skrik ifrån en dörr bredvid gästrummet.

-Vad är det där för något? frågar förstås det svenska paret från Norrland då.

-Det är min man, svarar den konservativa, äldre kvinnan med de sprutade läpparna obekymrat. Det är min man som skriker. Han har inte varit snäll idag så jag har låst in honom i källaren.

-Men det kan man ju inte göra! sa Greta då. Man får ju inte låsa in sin man i källaren. Släpp ut honom tycker jag.

-Tycker du det? Frågar den konservativa damen förvånat.

-Jaa, det tycker jag, svarar Greta med eftertryck.

-Jaha, ja men då gör jag det, sa den konservativa damen, och gick och låste upp dörren till källaren.

Mannen kommer då ut och går direkt och sätter sig i en stol vid poolen som om ingenting hade hänt. Det var tydligt att detta varken var konstigt eller ovanligt beteende i den familjen.

Hur det gick? Det svenska paret köpte inte huset. ”De fick inte upp några emotioner” för det huset förklarade Greta.

Vad mannen i källaren gjort för att bli inlåst? Greta är inte säker men hon tror att han vägrat hjälpa till att städa inför visningen. Det var ganska rörligt med mycket saker framme under visningen.

 

 

Till salu-skylt t vElaka mäklaren – Jag jobbar som mäklare i en större stad i Sverige. Här berättar jag sanna historier om min och mina kollegors vardag.

 

 

 

Foto: Axel Brocke (https://www.flickr.com/photos/abrocke/)

Anders Andersson

Så kan föreningen spara tusenlappar

 

50 000 kronor per år. Så mycket kan en bostadsrättsförening spara – genom ett par telefonsamtal. Nu ryter välkände ekonomiexperten Anders Andersson till: ”Bankerna ger föreningarna sämre låneränta än villaägare. Det är orimligt”. Rådet han ger är: Skaffa TVÅ banker.

En bostadsrättsförening som har tiotals miljoner kronor i lån får som regel betala högre ränta på lånen än en villaägare som lånar en miljon.

– Problemet är att många av de ekonomiskt ansvariga i bostadsrättsföreningarna tänker att ”det är inte mina pengar”. Därför lägger de inte ner lika mycket energi som en villaägare på att försöka få ner räntan. Denna passivitet utnyttjar bankerna, säger Anders Andersson, som själv är ekonomiskt ansvarig i en bostadsrättsförening i Sickla, utanför Stockholm.

Han berättar om när han för ett par år sedan skulle förhandla om en del av lånen i sin förening.

– Jag brukar göra så som jag har lärt svenska folket, nämligen spela ut bankerna mot varandra. Det brukar fungera bra, säger han.

– Men senaste gången kunde Handelsbanken inte matcha budet som vi fick från Swedbank, som var på hela 0,21 procentenheter lägre än Handelsbankens smärtgräns. Vad gjorde vi då? Jo, vi flyttade självklart halva lånet till Swedbank, precis som vi hade hotat med.

Anders Andersson, som också är profil i tidningen Driva Eget, räknade ut att hans bostadsrättsförening i Sickla, med ett 40-tal lägenheter, sparade 87 000 kronor under de kommande tre till fem åren, bara på den enkla åtgärden.

– En större förening kan spara uppskattningsvis 50 000 kronor per år genom att pruta så här, säger Anders Andersson.

Och inte var det mycket jobb med det heller. Den banken dit man flyttar ska sköta allt pappersarbete och se till att inskrivningsmyndigheten delar på föreningens pantbrev.

– Allt ni i föreningen ska behöva göra är att skriva under.

Att lånen ligger i två olika banker är ingen nackdel, utan tvärtom en stor fördel:

– Det blir då naturligt att spela ut dessa två banker mot varandra så fort en lånedel ska ska skrivas om, säger Anders Andersson.

Hans råd till bostadsrättsföreningarna är:

– Se till att ni har lånen i minst två banker. Då har ni automatiskt ett starkt förhandlingsläge så snart en lånedel ska skrivas om.

– Man ska inte stå där och vara försynt, man ska kämpa, säger Anders Andersson.

Uppsalaföreningen som satsar på Egrannar

 

Vår Egranne, Göran Häägg, är sedan i höstas ny på Egrannar. Här ger han sin bild av varför föreningen satsar på en hemsida och på vilket sätt han tror att den kommer att underlätta styrelsens arbete.

Bostadsrättsföreningen Helge i Uppsala har 72 lägenheter fördelade på fyra hus. Göran Häägg är ansvarig för föreningens webb. För en tid sedan fick han upp ögonen för Egrannar och valde att satsa.

Varför valde ni Egrannar till er förening?

– Jag fick faktiskt tips om Egrannar av min dotter som bor i en brf i Stockholm och som har infört Egrannar i sin förening. Vi valde Egrannar eftersom att det är ett färdigt koncept som gör det enkelt att komma igång. Egrannar känns som en plattform som är lätt att använda och som skulle kunna täcka våra behov.

– Sen var det inte helt oväsentligt att det var gratis också. I en bostadsrättsförening är man alltid försiktig med kostnader.

Ni ska snart lansera er nya sida, hur kommer det att gå till?

– Vi kommer att informera alla våra medlemmar om hemsidan under nästa föreningsstämma. Vi kommer också att dela ut informationsblad om hur medlemmarna ska göra för att registrera sig. Jag kommer antagligen att skicka ut en bild över hur registreringssidan ser ut.

På vilket sätt tror du att Egrannar kan underlätta ert arbete i föreningen?

– Jag tror att kommunikationen mellan föreningens medlemmar helt klart kan underlättas.

– Om vi får in alla på sajten så kommer det att bli lätt att informera om saker via anslagstavlan. Vi i styrelsen kan nöja oss med att skicka ut informationen där, eftersom att den även går ut med e-post. Och e-post är något som de flesta kollar ofta. Även de som är lite äldre i vår förening är ute på Internet och kollar sin mail regelbundet.

 

 

Så förekommer du inbrottstjuven

Bostadsinbrotten har ökat dramatiskt under de senaste femton åren. I takt med ökad medvetenhet hittar inbrottstjuvar nya vägar för att ta sig in. Men genom att vara uppmärksam, samverka med grannar och säkra fönster kan riskerna för inbrott minimeras.

Under förra året anmäldes närmare 60 bostadsinbrott per dag, enligt Brottsförebyggande Rådet. Samma undersökning visar att mellan 21 000 och 22 000 bostadsinbrott anmälts under de senaste tre åren, en ökning med cirka 30 procent sedan början av 2000-talet.

Brita Hahnes trapphus i Stockholm drabbades för två veckor sedan. I trapphuset finns sex hushåll och tre av dem utsattes för inbrott under en och samma eftermiddag.

– Inbrottstjuvarna hade gått in genom brevlådan med ett verktyg som låssmeder har. På insidan av dörren sitter nämligen en inmonterad nyckel och den hade tjuvarna vridit om och öppnat upp dörren.
– Jag tror att många inte vet att det kan gå till på det här sättet, utan tror att ett inbrott innebär att någon bräcker upp dörren. Men så behöver det inte vara, säger Brita Hahne.

Inbrottstjuvarna är fortfarande på fri fot. Sammanlagt har kvarteret trappuppgången drabbats av fem inbrott på kort tid och Brita Hahne betonar att hon bara har haft tur som inte har drabbats.

– Lägenheterna och dörrarna är nyrenoverade, men ändå gick det att bryta sig in. Efter inbrotten efterfrågade vi kupor som skulle omsluta nyckeln, men vi fick veta att det finns en skruv bredvid den inmonterade nyckeln. Om man skruvar drar ut den så kan man ta ut nyckeln och på det sättet göra det svårare för inbrottstjuvarna.

Fallet är typiskt för hur bostadsinbrott brukar se ut. Oftast sker de under årets mörka månader och vid tider då ingen i huset är hemma. Efter händelserna har bostadsbolaget Stockholmshem utlovat att huvudporten till trapphuset ska vara låst under dagtid, tidigare har den stått öppen.

Brita Hahne och hennes grannar är upprörda över inbrotten, men sammanhållningen är god i huset.

– En av lösningarna för att lyckas (är att?) man har en bra kontakt med sina grannar. Att man har förtroende för varandra. Dessutom är det viktigt att vara uppmärksam på vad som sker i trapphuset, säger Brita Hahne.

Hemlarmsföretaget Verisure tipsar också om vikten av att säkra fönster (hälften av alla inbrott sker genom fönstret), att använda ett modern larm uppkopplat till en larmcentral och att inte ha några värdefulla föremål synliga i fönstret.

Så stör du grannarna minst

Hur stör du grannar så lite som möjligt utan att lägga om hela din livsstil? Här är några tips.

Strax innan sommaren tog Sveriges Bostadsrättscentrum, SBC, fram en lista över de vanligaste klagomålen i bostadsrättsföreningar. Se faktaruta. Men hur blir man en drömgranne utan att uppfylla den omöjliga kombon att vara tyst, osynlig, hjälpsam och trevlig på en och samma gång? Här är några enkla tips från Egrannar:

Renovering: Se till att meddela grannar, exempelvis genom att sätta upp en lapp i trapphuset, så att de är medvetna om att det kan låta och bullra lite extra under en period. Var dock noga med att skriva ett planerat slutdatum för renoveringen. Har renoveringen pågått under en längre tid, utan att grannarna vet när den slutar, kan lappen nästan irritera mer än om den inte var där.

Respektera tider och ta reda på skräp och bråte till följd av renoveringen.

Använd ordentliga grejer när du borrar. Det låter mindre och går snabbare än om du trilskas med halvtaskiga verktyg.

Trevlig stämning: Hälsa på dina grannar, det uppskattar de flesta.

Hög musik: Respektera tider, de flesta föreningar har någon typ av regler för när det bör vara tyst. Ett annat tips kan vara att inte låta baslådan stå direkt på golvet, för det kan avge onödigt kraftiga vibrationer till lägenheten nedanför. Försök även att inte ställa högtalare och baslåda i direkt anslutning till väggarna. Det finns dämpningsplattor och andra ljuddämpande material i välsorterade musik- och ljudaffärer som man kan ställa under baslådan. Kan till exempel vara aktuellt om du äger ett hemmabiosystem. Använd även textilier och möblera så att du dämpar ljudnivån.

Tvättstugan: Ta bort ludd i torktumlaren när du är klar. Det är enkelt och går snabbt. Väldigt onödigt att reta upp grannar för en sådan banal detalj. Respektera tvättiderna, vissa grannar kan ha späckade scheman, om du drar över din tvättid kan det förstöra en hel dag för vissa.

Engagemang: Grannar som aldrig är med på städdagar är med på listan över de saker som grannar irriterar sig mest på. Städdagar infaller inte särskilt ofta och det kan även vara ett läge att lära känna dina grannar. Se det som en möjlighet istället för något jobbigt.

Fester: Återigen, lappen i trapphuset är en oerhört bra åtgärd.

Balkongen: Använd inte balkongen som en mobiltelefonstation dagarna i ända. Ljudet går in i andra lägenheter. När du grillar, om föreningen tillåter det, använd elgrill istället för kolgrill.

Har ni fler tips? Maila till [email protected]

SBC:s lista över de vanligaste klagomålen:

  • Rökning på balkongen
  • Att man inte städar i tvättstugan, ludd i torktumlare
  • Cyklar och barnvagnar som står i vägen i trapphus
  • Folk som pratar högt i mobil på balkong
  • Skolk från städdagar
  • Katter som kissar i sandlådan
  • Skällande hundar
  • Hög musik
  • Klampande i trapphus
  • Fulla grannar
  • Penionärer som tittar på tv med hög volym
  • Skrikande och lekande barn

Foto: Flickr.com (Jens Wedin)