News

Sänkt ROT-avdrag ändrar renoveringsplaner

Renoveringarna i bostadsrätterna lär minska vid ett sänkt ROT-avdrag. Det visar en ny undersökning.

Regeringen föreslår i sin budget att ROT-avdraget från och med årsskiftet sänks från 50 procent av arbetskostnaden till 30 procent. Svensk Fastighetsförmedlings återkommande undersökning Bobarometern visar att det lär få konsekvenser på antalet renoveringar. Av de 3 000 som svarat på frågorna svarar 19 procent av bostadsrättsägarna att de inte har några planer på värdehöjande reparationer under de närmaste åren.

Även om Bobarometern visar att ett helt slopat ROT-avdrag framför allt skulle påverka villaägares renoveringsplaner, så svarar var tredje bostadsrättsägare att de skulle renovera mindre om det blev verklighet.

– Exakt vilka följder den aviserade sänkningen av ROT-avdraget kommer att få är svårt att sia om, men klart är att väldigt många tagit det säkra framför det osäkra och renoverar nu innan årsskiftet. På senare år har det även blivit vanligt att man gör värdehöjande reparationer och en del renoveringar inför en försäljning. Effekten av ett nytt kök eller badrum är inte att underskatta, men även mindre ekonomiska insatser kan ha stor effekt på priset vid en försäljning. Efterfrågan på välskötta bostäder, där man inte måste börja renovera direkt, har ökat sedan kravet på egen insats om minst 15 procent av priset kom, säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling, i en kommentar.

 

Planera snöskottningen i tid!

Kalendern visar på oktober, även om den kalla snöiga vintern känns avlägsen i stora delar av landet. Men låt dig inte luras, vintern kommer och tidig planering av snöskottning är a och o. Egrannar hjälper dig på vägen mot snöfria tak.

Om ni ännu inte har börjat planera snöskottningen så är det hög tid för det, enligt Alexander Iliev, jurist och ansvarig för Skotta säkert på Entreprenörföretagen.

– Vi brukar säga att man ska kontakta snöskottare redan under våren. Då kan de göra en förbesiktning av taket och titta på taksäkerheten. Om man anlitar snöskottare först när snön har fallit så kan det vara svårt att veta om rätt utrustning finns och hur säkerheten är på taket. Nu är det bara någon månad kvar tills snön kommer ordentligt, så det börjar bli bråttom, säger han.

När man anlitar snöskottare är det viktigt att kontrollera att de har licens, en licens som de ska kunna visa upp om så krävs.

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör i samband med snöskottning?

– Dels är det att man är för sent ute, dels att man tänker för mycket med plånboken. Man hoppas att snön ska smälta bort, men även om lite snö försvinner så blir det lätt isbildning. Isen är svårare att få bort än snön. Med andra ord, om man skottar direkt när snön kommer så är det lättare, billigare i längden och det minskar risken för skador, säger Alexander Iliev.

Han är ansvarig för projektet Skotta Säkert, som drogs igång för tre år sedan. Skotta Säkert är ett utbildningsprogram och ett licenskrav som har resulterat i närmare 5000 licensierade takskottare.

– De försäkringsbolag som vi har varit i kontakt med har berättat att skadorna på personer, fastigheter och egendom har sjunkit rejält sedan Skotta säkert startades. Och om vi tittar på vår egen medlemsförsäkring så har skadorna minskat med över 50 procent, säger Thomas Dahlberg, vd på Entreprenörföretagen.

Johan Hammar, arbetsledare på Snöskottning.nu, menar att ett vanligt misstag är att man blir oense om antalet timmar som snöröjningen har tagit.

– Föreningen bör tänka på att det är många olika faktorer som påverkar har långt tid det tar att skotta av ett tak så som snömängd, vilket typ av snö, om det bildats mycket is i vattengångar stuprör samt hur mycket fotgängare och bilar det finns på gatan nedanför.

Han lyfter även en varningens flagg för vissa aktörer.

– Dessvärre finns det även oseriösa aktörer som fakturerar för många och oriktiga timmar, och inte betalar skatter och avgifter. Man bör därför  först och främst kontrollera att firman man anlitar är seriös, genom allabolag.se, har kollektivavtal, bra referenser, och är licensierade genom Plåtslageriernas riksförbunds utbildning Skotta Säkert.

För mer tips, praktiska råd och information om vad föreningen bör tänka på under hösten och vintern läs Egrannars vinterhandbok. Läs den här.

Politiska klimatet påverkar hushåll

En bostadsrätt är inte en ensam ö, det politiska klimatet påverkar oss alla. En ny undersökning från Svenskt Fastighetsförmedling, Bobarometern, visar att tre av tio hushåll redan påverkats ekonomiskt av det politiska klimatet. Stigande bostadspriser, förslag om amorteringskrav och diskussionen om slopade ränteavdrag berör i allra högsta grad hushållen, enligt undersökningen.

– De politiska diskussionerna som förs kring olika bostadsfrågor har skapat en viss oro på marknaden och flera har redan tagit höjd för större utgifter genom ökat sparande och amorteringar. Trots att inget beslutats eller genomförts ännu så uppger var tjugonde svensk att de valt att vänta med sin bostadsaffär på grund av ovissheten, säger Tanja Ilic, Svensk Fastighetsförmedlings vd, i ett pressmeddelande.

12 procent av de tillfrågade har börjat amortera mer och åtta procent har ökat sitt sparande. Samtidigt har nästan var tredje tillfrågad mindre än 10 000 kronor i sparat till oförutsedda utgifter till bostaden.

– För att främja en sund bostads- och arbetsmarknad med stor rörlighet och en stabil prisnivå är det tydligt att det måste byggas fler bostäder och att man måste se över de regler som ger tröskeleffekter vid byte av bostad, säger Tanja Ilic.

Så undviker du tunga filer på hemsidan

Brottas ni med att filer blir orimligt stora när styrelseprotokoll och andra dokument scannas in i datorn? Följ våra snabba tips på hur ni kan banta filstorleken och göra det enklare att ladda upp filer på Egrannar.

Tips:

  • Skriv in protokollet direkt i datorn.
    Det är egentligen det mest handfasta tipset ni kan få. När ni har haft styrelsemöte så skriv in protokollet direkt i ett ordbehandlingsprogram, till exempel Microsoft Word. Spara det sedan som pdf.
  • Scanna i rätt upplösning
    Om ni scannar dokument till PDF-dokument blir filerna ofta väldigt stora. Det beror nästan alltid på att de är scannade i hög upplösning. Det räcker att scanna in med en upplösning om max 150 dpi (Dots per inch, en måttenhet för upplösning). Hur dessa inställningar görs varierar lite beroende på scanner. Ett tips är att slå upp i instruktionsboken eller googla vad som gäller för just din scanner. Ett annat knep är att scanna in dokumenten i svart-vitt istället för i färg. På så sätt blir filen mindre än om man scannar in med färg.
  • Ytterligare ett knep är att optimera filerna för webben. Det görs bäst genom att spara om stora PDF-dokument med en högre komprimering för webben. Det kan göras i program som exempelvis Adobe Acrobat. Se Adobes hemsida för fullständig information om hur det görs i programmet.
  • Spara om pdf-dokument till Word-dokument
    Har du Word 2013 kan du konvertera ett PDF-dokument till ett Word-dokument. På så sätt kan du även redigera innehållet.

Följ dessa steg om du vill konvertera ett PDF-dokument i Microsoft Word 2013:

Klicka på Arkiv > Öppna > klicka på Bläddra > leta rätt på PDF-filen och klicka på Öppna.

Observera att det konverterade dokumentet kanske inte exakt stämmer överens med originalet. Rad- och sidbrytningar kan ha hamnat på andra platser.

Här kan du läsa mer om hur filer bifogas till en sida på Egrannar

Egrannar tryggar informationen till medlemmarna i brf Hagagatan 30

Vår Egranne Mette von Krusenstjerna, sekreterare i föreningen Hagagatan 30 i Stockholm, ger ett konkret tips för att få användare att aktivera sig på Egrannar: ”Vi skulle byta portkod och skrev ett anslag i hissen att de som ville veta den nya koden fick registrera sig på hemsidan.”

V8C51LGSSBDet hela började med att föreningen Hagagatan 30 hade en gammal hemsida som en tidigare boende hade byggt. Problemet var bara att inga lösenord hade lämnats över, vilket resulterat att sidan inte uppdaterats på cirka 6 år. All kommunikation hade i och med detta gått tillbaka till pappersform och anslag på hiss och lappar i brevlådor, berättar Mette von Krusenstjerna.

– Det fanns diskussion om att bygga en ny hemsida men då den kräver bugglösningar och uppdateringar insåg vi att risken var stor att historien skulle upprepa sig och att hemsidan åter skulle vara obrukbar om ett par år.

Mette letade efter andra lösningar och fastnade till slut för Egrannar.

– Egrannars hemsida var den som var snyggast i utformning. Dessutom var den reklam som fanns på sidan relevant, säger hon.

Nu har ni ju använt Egrannar ett tag. Men hur gjorde ni i början för att uppmuntra medlemmarna i föreningen till att använda sajten? 

– Det började med att vi skulle byta kod på dörren och skrev ett anslag som vi satte upp i hissen att de som ville veta den nya koden fick registrera sig på hemsidan. Men vi informerade även att information från styrelsen kommer att anslås på den digitala hemsidan och att bokning av innergård och tvättstuga bokas endast på nätet. Det är allt eller inget.

Vilka tips skulle du ge till andra föreningar när det kommer till att skapa en snygg sida på Egrannar? 

– Att se möjligheterna att anpassa sidan efter er förening. Ni kan skapa en köp- och säljanslagstavla för era medlemmar.  Eller önskar ni starta upp en grön grupp för innergården så kan de ha egen anslagstavla för det på hemsidan.

På vilket sätt har möjligheten att kunna kommunicera med varandra i föreningen online hjälpt till i styrelsens arbete?

– Då vi vet att alla är registrerade kan vi känna oss trygga med att medlemmarna får mailen med info som styrelsen har skrivit på anslagstavlan. Medlemmarna har uppskattat att info om fönsterrenoveringar med mera ligger på hemsidan istället för endast på ett papper som de kanske har tappat bort.

– I styrelsen känns det också bra att kommunicera till medlemmarna och ge alla möjligheten till att komma med kommentarer och påverka vårt arbete. Vi är ju valda av medlemmarna.

Vilken funktion på sajten är populärast bland medlemmarna och styrelse? 

– Som mäklarinfo är sidan klockren. Annars är anslagstavlan och det flexibla bokningssystemet av tvättstugan mest nyttjat.

Skulle du rekommendera andra bostadsrättsföreningar till att använda Egrannar?

– Ja verkligen. Sidan har gjort det möjligt för oss att utföra det administrativa digitalt. Att just slippa tänka på programmeringen och tekniken och endast uppdatera info är en suverän lösning. Och Egrannar är ju dessutom väldigt hjälpsamma om problem uppstår.

Förening tvingas agera mot störande Airbnb-uthyrning

Möjligheterna att hyra ut sin bostadsrätt via nätsajter som Airbnb har ökat kraftigt den senaste tiden. Utvecklingen är inte helt oproblematisk, betonar Lars Fresker, ordförande för bostadsrättsföreningen Halvmilen i Stockholm. ”Vi har ett fall som har skapat väldigt negativ stämning i föreningen”, säger han.

De senaste åren har möjligheterna att korttidshyra en privatbostad via nätsajter som Airbnb ökat kraftigt i Sverige. Inte minst i Stockholm där tusentals lägenheter nu erbjuds till turister. Lars Fresker, ordförande för bostadsrättsföreningen Halvmilen på Södermalm, berättar att denna utveckling inte är helt oproblematisk. Nyligen hade föreningen ett fall av Airbnb-uthyrning uppe på styrelsemötet.

– Vi har ett fall där en person har hyrt ut sin bostadsrätt på det här sättet utan styrelsens godkännande, vilket har lett till en väldigt negativ stämning i föreningen, säger han.

Han radar upp problem som uppstått sedan i somras, till exempel att ett flertal olika personer som har hyrt medlemmens bostadsrätt inte har kunnat portkoder, rökt i huset, tvättat på upptagna tvätttider och skapat osäkerhet hos grannarna. Det har inneburit en hel del spring och störningsmoment, betonar Lars Fresker.

– Bostadsrättsinnehavaren har lämnat över nycklarna till okända människor, det har varit nya personer hela tiden, utan styrelsens tillstånd. Det bryter mot våra stadgar kring andrahandsuthyrning, så nu kommer vi att agera. Medlemmen kommer att få en varning, där en andra varning kan leda till en uteslutning av medlemmen, säger han.

Dessutom har föreningen funderat på att förbjuda airbnb-uthyrningar, genom att komplettera stadgarna. Uthyrning via Airbnb måste nämligen inte accepteras av bostadsrättsföreningar, enligt ett fall (det första i Sverige) som nyligen avgjordes i hyresnämnden. Hyresnämnden stoppade en kvinna som hyrde ut sin bostadsrätt på Södermalm, rapporterar Svd. Beskedet innebär att uppluckringen som har skett för att få hyra ut i andra hand, inte gäller uthyrning som är ”mer att likna kommersiell natur”.

– Vi kan totalförbjuda Airbnb-uthyrningar om man tittar på det fallet, men det kommer vi inte att göra. Vi kommer att göra bedömningar från fall till fall, men man kommer alltid att behöva styrelsens tillstånd, säger han.

Det kan uppfattas störande för övriga boende när okända människor vistas i fastigheten. Därför har föreningen rätt att vägra samtycke till den här formen av uthyrning, menar hyresnämnden. Beslutet är inte överklagningsbart men är inte prejudicerande, vilket innebär att andra fall där omständigheterna skiljer sig något skulle kunna prövas på nytt.

Lars Fresker ser dock positiva inslag av Airbnb-uthyrningar. Till exempel om den som hyr ut sin bostadsrätt själv bor i lägenheten tillsammans med den som hyr den.

– Det får inte bli ren hotellverksamhet, men om man hyr ett rum i en fyrarummare och själv är hemma kan det säkert fungera. Då finns det ju någon som förklarar regler, uppförandekoder och visar vart saker och ting finns, säger han.

Foto: Flickr.com (Sasha Kargaltsev)

Så kan föreningen fira Återvinningens dag

Den 29 september är det Återvinningens dag. Hur ska er bostadsrättsförening fira det? Varför inte uppmana medlemmarna att samla ihop kläder, skor, leksaker och annat till ett gott ändamål? Gåvor till second hand-affärer, som drivs av välgörenhetsorganisationer, kan hjälpa många flyktingar med mat, mediciner och andra nödvändigheter.

Karin Tengby, pressekreterare på Röda Korset, betonar att hjälpen behövs. Här är hennes råd till människor som vill hjälpa till.

– Vi brukar säga att pengar är det som hjälper snabbast på plats. Ekonomiska bidrag till organisationer med 90-konton är den mest effektiva hjälpen, säger hon.

Hon påpekar dock att kläder och andra begagnade saker kan omvandlas till pengar. Till exempel kan man ställa till med en loppis eller donera kläder till en second hand-butik som kan skicka vidare pengarna från försäljningen.

– Som sagt, pengar är den bästa hjälpen. Att skicka kläder som måste sorteras på plats är inte alls lika effektivt. Av den anledningen har Röda Korset slutat med kläddistribution. Ska man skänka kläder bör man se till att det finns garantier om att någon finns på plats i området och kan ta hand om dem, säger hon.

Vad ska man tänka på när man ger kläder, skor och annat till exempelvis Röda Korsets second hand-butiker?

– Ge helst sådant som är lätt att sälja. Alltså inte omoderna, tråkiga och slitna saker som legat och skräpat på vinden. Däremot kan ett par skor, som du knappt använt för att de är för små, generera pengar som kan ge mat i en hel månad för någon i Syrien, säger hon.

Hon betonar att man även kan hjälpa till genom att skänka sin tid. På Röda Korsets hemsida finns information om hur man hjälper nyanlända flyktingar i sitt närområde.

– Man kan vara en lots in i samhället, leka med barn, lära ut svenska och ge ett varmt välkomnande, säger hon.

Foto: Flickr.com (Traintracks)

Dags att planera för höststädningen

Snart är oktober här och det är dags att bjuda in till årets höststädning i föreningen. I Egrannars handbok för höst och vinter kan ni få tips om hur ni får ut mer av städdagen.

Styrelsen kan inte tvinga medlemmarna att delta på städdagen eftersom det inte är tillåtet att ta ut straffavgifter från medlemmar som inte vill närvara.

– Bostadsrättsföreningen kan inte tvinga medlemmarna att delta på städdagar eller kräva ersättning av de som inte vill hjälpa till. Däremot kan föreningen bevilja nedsättning av årsavgiften motsvarande medlemmens arbetsinsats på en städdag. Föreningen bör dock uppmärksamma de skatterättsliga bestämmelser som finns, säger Monika Jukic, juridisk expert på Sveriges bostadsrättscentrum, SBC till Fastighetstidningen.

Men tvång är kanske ändå inte den bästa modellen för att engagera medlemmar, det är bättre om de själva vill vara med och hjälpa till. Här är några tips för att lyckas med städdagen:

  • Skicka ut personliga inbjudningar och gör det i god tid.
  • Uppmana medlemmarna att anmäla eventuella förhinder till styrelsen.
  • Ordna med god mat och dryck och se till så att det även avsätts tid för att umgås, utan jobb.
  • Försök att dela upp arbetsuppgifterna så att medlemmarna får ägna sig åt det som de är mest intresserade av. Till exempel kan man skicka ut en fråga i förväg om vilka uppgifter som medlemmarna helst utför.
  • Se till att ha ordentliga verktyg, då blir arbetet roligare och snabbare utfört. Som sagt, tid för att äta och dricka gott är något ska inte underskattas.
  • Om ni hyr en container så kan det vara smart att locka medlemmarna med att de kan få slänga sina egna grovsopor där under städdagen.
  • Ta med en kamera och föreviga städdagen.

För mer tips, praktiska råd och information om vad föreningen bör tänka på under hösten och vintern läs Egrannars vinterhandbok. Läs den här

Foto: Flickr.com (Götabiblioteken Ahmet Kurt)

Ny tjänst underlättar bostadsköpet

Svårt att förstå vad föreningens årsredovisning egentligen innebär? Då är du inte ensam. En skuldsatt förening kan leda till höjda avgifter, något som kan påverka både bostadens värde och privatekonomin.

De tre KTH-studenterna Manne Larsson, Robin Lundberg och Johan Lorenzen uppmärksammade problematiken och tog fram appen BoRank. Enkelt uttryckt ger tjänsten som ger rött, gult eller grönt ljus för föreningens ekonomi inför bostadsköpet.

– Den som tittar på 10-15 nya objekt varje vecka har en del årsredovisningar att plöja igenom, och men framför allt tyda. Idén till företaget har växt fram under det senaste halvåret och går enkelt ut på att ge grönt, gult eller rött ljus för bostadsrättsföreningarnas ekonomi, säger Manne Larsson, student på KTH och medgrundare av BoRank, i ett pressmeddelande.

Tanken är att skapa en mer transparent bostadsmarknad. I nuläget samlar BoRank in data från bostadsrättsföreningar, men på sikt är meningen att tjänsten ska fungera i alla svenska städer.

Här kan du läsa mer om BoRank.