News

Mäklarna: Bostadsmarknaden tar inte sommarpaus

Högt antal försäljningarna, men utplanade priser. Så spår mäklarna att bostadsmarknaden utvecklas under sommaren. Det visar en genomgång av Dagens Nyheter.

– Tittar man på Stockholm ser vi att vi börjar nå ett tak på vad folk kan betala, säger Fredrik Kullman, vd för Bjurfors i Stockholm, till tidningen.

Enligt ny statistik från Valueguard stannade prisökningen på villor och bostadsrätter av i Stockholm i april, men i de andra två storstadsregionerna är läget ett annat.

– Efterfrågan är fortfarande stark och folk är villiga att betala högre och högre priser, speciellt när räntan är så låg. Men bankerna låter dig bara låna ett visst belopp beroende på hushållets inkomst. Den toppnivån är man uppe och snuddar på i Stockholm nu men inte i Göteborg och Malmö riktigt ännu, säger Johan Nordenfelt, informationschef på Erik Olsson fastighetsförmedling, till Dagens Nyheter.

Styrelsens fyra viktigaste uppgifter inför sommaren

En styrelse har mycket att tänka på. Mats Frosteman, grundare och vd för bostadsrättsförvaltaren Delagott, tipsar om de viktigaste sakerna att göra före sommaren.

Inte minst är det dags att se över innergården och trädgården. Vad behöver göras och hur ska det göras?

– Styrelsen kan uppmuntra medlemmar att ta tag i trädgårdsprojekt och ordna med finansieringen. Eller så tar föreningen hjälp av trädgårdsmästare eller fastighetsskötare, säger han.

– Styrelsen bör se till att det finns en budget. Vilka redskap behöver köpas in för att sköta rabatter och så vidare? Ett förslag kan också vara att ge en ekonomisk morot till engagerade medlemmar. Det kan svetsa ihop gruppen och sprida god stämning i föreningen, säger han.

Se över grillningsregler och brandskydd:

– Grillning på innergården eller elgrillar på balkongen. Fundera över vilka regler som gäller i er förening och vilket ansvar föreningen har, säger han.

– Gör även ett systematiskt brandskyddsarbete. Styrelsen bör se till så att det finns pärmar med regler, säkerhetstänk, hur man jobbar och så vidare. Styrelsen kan göra detta till ett grupparbete och ta hjälp av experter om det krävs. Det är till exempel viktigt att man har tänkt igenom utrymningsvägar, säger han.

Se över underhållsplanen:

– Föreningen är skyldig att ha en underhållsplan. Se över den så att den är lätt att förstå. Nu i början av juni är det redan sent att tänka på takomläggningsprojekt i oktober. Föreningen vill inte drabbas av akutfall där det regnar in på grund av dålig planering, säger han.

– Steg 1 är att se om det finns en underhållsplan. Steg 2 är att förvalta och utveckla, säger han.

Anpassa stadgar efter lagändringar:

– Numera får styrelsen mejla ut kallelser till stämman. Anpassa stadgarna så att de stämmer med lagen. Det har även skett förändringar som innebär att föreningar får ta ut ersättning för andrahandsuthyrningar. Men om det inte är ändrat i stadgarna är det inte tillåtet för föreningen att göra det, trots lagändringen, säger han.

Mats Frosteman: Grundare och vd för bostadsrättsförvaltaren Delagott, som har uppdrag åt 85 fastighetsägare och har förvaltare som finns nära kunderna. ”Det roligaste är att se medarbetare och kunder utvecklas, och grilla på en klippa i solnedgången efter en dags segling”.

Delagott: Delagott är en helhetsleverantör av fastighetsförvaltning med fokus på bostadsrättsföreningar. Genom långsiktig utveckling av fastighetens tekniska och ekonomiska status strävar vi efter att höja såväl boendekvaliteten som värdet på föreningens lägenheter. Vi har kontor i Stockholm, Huddinge, Sollentuna, Solna, Södertälje och Täby och levererar tjänster över hela landet.

Stora cykelrensningen – så får styrelsen inte göra

Står det fullt med övergivna cyklar i föreningens cykelrum efter vintern? Får styrelsen rensa bort cyklar för att göra plats för nya? Det är inte helt okomplicerat. Egrannar reder ut vad som gäller.

Vintern är bortskakad och allt fler har plockat fram sina cyklar ur föreningens cykelrum. Men det är inte ovanligt att cyklar står kvar i cykelrummen säsong efter säsong, utan att användas. Får bostadsrättsföreningens styrelse rensa bort sådana cyklar för att skapa plats för fler cyklar? Får de forslas bort så att det inte blir överfullt med gamla oanvända cyklar när hösten är tillbaka? Svaret är inte helt enkelt.

Det finns inga särskilda regler för hur bostadsrättsföreningar ska hantera cyklar som har lämnats kvar av tidigare ägare, som kanske har flyttat eller helt enkelt tappat cykellusten. Men Fastighetsägarna har gjort en checklista på hur styrelsen kan agera för att lösa problemet.

  1. Informera alla boende om att en rensning av cykelrummet är på gång, helst på anslagstavlan, brev och mejlutskick till medlemmarna. Om någon hyr i andra hand kan kontakt behöva tas med den som hyr ut, till exempel genom e-post.
  2. Märk upp alla cyklar med band som kan tas bort av de som känner igen sin cykel.
  3. Meddela att alla cyklar som är kvar efter säg tre månader kommer att forslas bort eller tas om hand på något annat sätt. Kortare tid än tre månader kan vara lite väl snålt, den boende måste få en chans att hinna ta bort märkningen.
  4. Efter att tiden löpt ut, dokumentera de cyklar som finns kvar och ta även foto på cyklarna. Om ni inte vet vems cykel det är bör ni kontakta polisen för att se om de kan anmälas som hittegods.
  5. Vet ni att cykeln tillhör en hyresgäst som flyttat kan de slängas eller säljas efter tre månader, om hyresgästen uppmanats att hämta den, men inte gjort det. Denna regel gäller dock inte bostadsrättshavare.
  6. Cyklar som saknar ägare kan anses som hittegods och tillfalla upphittaren, det vill säga föreningen, efter tre månader från anmälan till polisen, om ägaren inte ger sig till känna och hämtar cykeln.
  7. Vill polisen inte ta emot cyklarna som hittegods är en huvudregel att förvara dem i sex månader minimum. Även om cykeln är märkt, du har försökt nå ägaren är det inte säkert att cykeln får slängas. Men vid sex månader talar mycket för att cykeln faktiskt är övergiven.
  8. Kvarlämnad egendom som saknar värde kan slängas, utan att magasinering föregås.

Foto: Sigfrid Lundberg, flickr

Så skriver du motion till stämman

Våren är stämmotider och om du har något att säga är det hög tid att skriva en motion nu. Många bostadsrättsföreningar har sina stämmor i maj.

Men hur skriver man en bra motion? Egrannar guidar er genom motionsskrivandets ädla konst.

Först och främst: ta reda på var du ska lämna in motionen, i de flesta fall finns det en gemensam brevlåda för bostadsrättsföreningen. Även om du mailar motionen så måste ett original skickas in via vanlig post.

För styrelsens del är det viktigt att uppmuntra till motionsskrivande. Försök att vara öppen och lyssna på eventuell kritik som framförs av motionären.Alla motioner som kommer in ska behandlas av styrelsen och styrelsen ska lämna ett svar över motionen med förslag på hur stämman ska behandla motionen.

Det finns tre typer av motioner:

  1. Stadgemotioner – motioner som föreslår ändringar av föreningens stadgar
  2. Motioner som rör propositioner – en proposition är ett förslag från styrelsen
  3. Fria motioner – motioner som kan handla om i princip vad som helst

Men själva motionen då?

  • Rent formellt bör du ha en rubrik, en kort sammanfattning, förslag till lösning, och namn, adress samt datum. Den viktigaste delen är givetvis förslaget till lösning. Glöm inte att vara tydlig med ditt yrkande – vad är det egentligen du vill?
  • Gör det enkelt för övriga stämmodeltagare att ta ställning,exempelvis genom att skriva: ”Därför yrkar jag att stämman beslutar x”. Det ska vara möjligt att svara ”ja” eller ”nej” till yrkandet. Undvik att bli för långrandig, försök vara kort och koncis, och använd ett språk som är lätt att förstå.
  • Om stämman bestämmer sig för att bifalla din motion så är det upp till styrelsen att se till att motionen genomförs. Om stämman säger nej då? Eftersom stämman är det högsta beslutande organet i föreningen så är ditt enda alternativ vid avslag att försöka övertyga dina grannar inför nästa års stämma.

Så lyckas ni med stämman – trots pandemin

Pandemin vände upp och ner på det mesta. Förra året tvingades många bostadsrättsföreningar att anpassa sig efter den nya verkligheten och anordna digitala stämmor.

Inför våren hoppades många att fjolårsstämman skulle vara en engångsföreteelse, men även i år dominerar digitala stämmor i landets bostadsrättsföreningar och den tillfälliga lag som möjliggör gör digitala stämmor har förlängts till årsskiftet.

Inför stämman tipsar sajten BRF-nytt om att sätta upp rimliga former för nomineringstid, se till att alla medlemmar vet hur man loggar in till stämman och att vara uppmärksam på att beslut fattas på rätt sätt.

Det finns sex olika sätt hålla stämman under pandemin, skriver Bostadsrätterna:

1. Håll stämman digital med möjlighet att närvara

2. Stämma hålls enbart digitalt
3. Stämman hålls som en poströstningsstämma, där ingen är fysiskt närvarande

4. För mindre föreningar kan man hålla en skrivbordsstämma eller stämma ”per capsulam”
5. Ombud företrädare de som är i riskgrupp
6. Skjut på stämman. Bostadsrätterna rekommenderar att man genomföra stämman, men om så inte är möjligt är det viktigt att omgående meddela medlemmarna om det och skicka ut ett nytt datum.

Viktigt är dock att styrelsen håller sig uppdaterad om de lagar, regler och rekommendationer som gäller vid stämmotillfället. Dessa kan ändras med kort varsel.

Mer info:
https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/sex-olika-satt-att-halla-sin-stamma
https://www.brf-nytt.se/att-lyckas-med-en-digital-arsstamma

Därför är det ”kraftig fördel” för säljarna på bostadsmarknaden

För första gången på länge är det säljarnas marknad på bostadsmarknaden, enligt landets mäklare. En förklaring är coronakrisens inverkan. ”Bostad och hemmet har blivit viktigare för människor”, säger Johan Engström på Fastighetsbyrån.

Just nu har säljarna ”en kraftig fördel” på bostadsmarknaden, enligt Fastighetsbyråns vd Johan Engström. TT skriver att hans uttalande går i linje med mäklarnas inställning generellt. En panel med 411 svenska mäklare visar att det kan vara läge att sälja.

Ett lågt utbud talar för säljarnas fördel.

– En del av det är ju pandemieffekten som vi ändå kan se. Bostad och hemmet har blivit viktigare för människor, säger han till TT.

Här är det viktigaste för din BRF just nu

Nästan halva februari har gått, men det finns en hel del kvar av vintern. För en bostadsrättsförening är sysslorna många, och det kan bli dyrt att missa något. I Egrannars vinterhandbok får ni tips, råd och checklistor för varje månad.

Egrannar har tagit fram en handbok för bostadsrättsföreningar för vintern. Det finns en hel del uppgifter som bostadsrättsföreningen bör ta tag i redan nu för att arbetet ska löpa smidigt. Att vara ute i god tid är A och O. Dels för att föreningen ska hinna få till förmånliga avtal. Dels för att firmor ska ha rätt förutsättningar för att kunna göra bra jobb.

Glöm inte heller att göra en översyn av brandskyddet i föreningen och täta fasaden så att råttorna inte tar sig in när kylan står för dörren.

Vär­men är en stor utgiftspost för bostadsrättsför­eningar. Mer än 50 procent av den totala energiförbrukningen i en fastighet går till uppvärmning. Här finns det pengar att spara. I handboken får ni handledning, praktiska tips och kan läsa mer om föreningens ansvar under vintermånaderna.

Läs hela handboken här

Åtgärda kalla element på bara några minuter

Har du det kallt hemma? Är elementen kalla trots att du vrider upp dem till max? Lugn, lösningen kan vara enkel. Oftast beror det bara på att det har samlats luft i elementets vattensystem som gör att vattnet inte kan cirkulera på önskat sätt.

Så här fixar du till kalla element på bara några minuter:

  • Köp en elementnyckel. Kostar i runda slängar en hundralapp. I många fall räcker det dock med en skiftnyckel. Det ser du snabbt när du tittar på ventilen.
  • Kika på elementet och ta reda på var luftventilen sitter.
  • Ta fram en mugg och håll den under ventilen eller lägg en handduk på golvet under elementet. Öppna sedan försiktigt ventilen med hjälp av elementnyckeln. Oftast räcker det att vrida om ett halvt varv. Nu kommer det att börja pysa.
  • Ventilen ska vara öppen tills all luft har pyst ut och det kommer ut vatten i en jämn stråle. Det brukar inte ta särskilt lång tid, oftast inte mer än några minuter.
  • Stäng ventilen och du har fixat ditt element!

Ha det nu varmt och skönt i vinter!

Foto: Flickr.com(Adem80)

Lyckas med upphandlingen vid stambytet

Bostadsrättsföreningar har mycket att vinna på att vara noga i upphandlingsfasen vid ett stambyte. Lägg tid och kraft på förfrågningsunderlaget, ta in många anbud och utvärdera anbuden med lupp. Det är några tips från coachen.

Ett stambyte är ett av de största projekt som en bostadsrättsförening kan göra. Man brukar räkna med ungefär 200 000 kronor per lägenhet vid ett stambyte. Ett stambyte är något som en styrelsemedlem oftast bara är med om en gång i livet.

För att styrelsen ska ha någorlunda koll på när ett stambyte behöver göras, och hinna planera för det, är det viktigt att den jobbar med ordentliga underhållsplaner, där alla åtgärder i fastigheten finns med.

Har man en bra underhållsplan så vet man i tid när det är dags för ett stambyte, och hinner informera alla involverade. Dessutom slipper man att stora underhållsåtgärder behöver göras ungefär samtidigt.

Per-Erik Stålhandske med lång erfarenhet från Fastighetsägarna, numera konsult, har tidigare berättat för Egrannar om vikten att utse en projektledare och en kontrollansvarig (som har koll på att alla myndighetskrav beaktas på rätt sätt) tidigt i projektet.

– Det är viktigt att vara noga i med allt i början. Så fort man sätter spaden i marken och börjar riva så blir alla ändringar väldigt dyra, sade han.

Det är inte helt ovanligt att bostadsrättsföreningar slarvar i upphandlingsfasen.

– Det är naturligtvis inte bra. Låt upphandlingsfasen ta tid. I planerings- och upphandlingsfasen kostar projektet i stort sett bara tid, sade han.

Det är viktigt att göra ett väl genomarbetat förfrågningsunderlag, då lägger man grunden till ett lyckat stambyte, anser Per-Erik Stålhandske. Vissa föreningar har förfrågningsunderlag som är 60 sidor.

– Så långt behöver det inte vara, men det får absolut inte vara så kort som fyra sidor. Det är viktigt att lägga kraft på förfrågningsunderlaget så att alla bitar är med. Det har man igen när det är dags att utvärdera anbuden, sade han.

Det är viktigt att alla krav och frågor är specificerade i förfrågningsunderlaget redan från början. Allt ska upp på bordet tidigt i processen. Det är till exempel inte ovanligt att det i stora föreningar kan finnas lägenheter som redan är stambytta, i samband med en köksrenovering eller så. Men om föreningen inte har meddelat entreprenören om att köket eller badrummet i dessa lägenheter inte behöver åtgärdas så kanske det blir onödiga diskussioner om hur mycket som ska dras av på fakturan.

– Ett sätt skulle kunna vara att redan från början komma överens om ett fast pris per kök och badrum, sade han.

Planera i förväg för vilka extraval de boende ska kunna göra, till exempel i badrummet.

– Det egeninköpta kaklet från semestern på Rhodos kanske inte är det bästa valet. Sätt upp tydliga regler för vilka standarder som gäller vid renoveringarna. Var tydlig med vilka tillval som finns och hur de boende ska välja, sade han.

Styrelsen bör vara noga med att inte ta in för få anbud. Styrelsen bör skicka ut minst fem förfrågningar, gärna fler, och fråga både små och stora företag så att den har flera anbud att utvärdera.

– Lägg verkligen tid på att utvärdera anbuden. Vad skiljer anbuden åt? Begär in kompletteringar och var uppmärksam på speciella reservationer från anbudsgivarna. Gör en ordentlig kalkyl och kostnadsuppskattning, sade han.

Tänk på att priset inte är det allra viktigaste, även om det är viktigt. Det gäller att hitta en entreprenör som inger förtroende, har bra referenser och som har jobbat med stambyten tidigare och som har haft en bra dialog med de boende.

– Många gör den här typen av jobb, men alla har till exempel inte gjort stambyten när folk bor kvar i huset. Det är en stor skillnad jämfört med om fastigheten är tom, sade han.

Styrelsen ska  vara medveten om att stambyten alltid för med sig överraskningar. Allt kommer inte att gå på räls.

– Det kommer att hända oväntade saker, det måste styrelsen planera för. Styrelsemedlemmarna bör räkna med minst tio procents tillkommande arbete, även om merparten av ansvaret läggs ut på entreprenören, sade han.