Dålig ventilation, kalla element eller stopp i avloppet? Mycket kan krångla i en bostadsrättsförening, men när SBC listar vad som krånglar allra mest är det något helt annat som toppar listan.
Varje månad tar Sveriges BostadsrättsCentrum, SBC, emot hundratals felanmälningar från bostadsrättsföreningar. Och trenden under de senaste fyra åren är tydlig: krångel med dörrar toppar listan, tätt följt av elproblem, vattenkrångel, värme som inte vill bli varm, och strul med tvättmaskiner.
Flera anmälningar gäller även problematik i spåren av skadedjur. Ett tjugotal anmälningar vittnar om råttor i lägenheter, myrinvasioner eller kackerlacksbesök. Att komma till rätta med skadedjur är fastighetsägarens ansvar, även om bostadsrättshavaren måste göra en felanmälan.
Men vad gäller för övrigt krångel?
– Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för allt som gäller lägenhetens inre underhåll med undantag för avlopp, uppvärmnings- och ventilationssystem samt vatten och el. Föreningen har också ansvaret för att åtgärda eventuella fel som berör gemensamma utrymmen såsom tvättstuga, trapphus och innergård, säger Monika Jukic, Chefsjurist på Sveriges BostadsrättsCentrum, i ett pressmeddelande.
SBC:s lista över vad som krånglar mest i bostadsrättsföreningarna:
- Dörrar – trasiga handtag, porttelefon eller lås som slutat fungera
- El – lampor som slutat fungera, trasiga eluttag, proppar som gått
- Vatten – vattnet bli inte varmt, trasig toalett, vattenläckor
- Värme – elementen för kalla, för varmt i gemensamma utrymmen
- Tvättutrustning – trasiga tvättmaskiner, smutsiga maskiner
- Avlopp – stopp i avlopp i lägenhet och i gemensamma utrymmen
- Ventilation – lukt från ventilationen, ljud från fläkten
- Hiss – hiss som fastnat eller slutat att fungera