Uthyrningar blir allt vanligare i Sverige. För både den som hyr, hyr ut och för styrelsens skull är det viktigt att andrahandskontraktet är korrekt. Ett dåligt eller otydligt kontrakt kan innebära förlorade pengar eller rättigheter.
På nätet finns det gott om standardiserade kontrakt som går att skriva ut, men var ändå noga med att se att kontraktet är tydligt.
Först och främst behöver du ett tillstånd från styrelsen. Även dessa tillstånd finns att skriva ut på nätet, hos exempelvis Fastighetsägarna. Ofta är det en snabb process, men om det är tidsbrist kan du med fördel påminna ansvarig styrelsemedlem.
Boupplysningen.se har sammanställt en lista med saker som du bör ha med i ett andrahandskontrakt:
- Kontaktinformation till hyresvärden.
- Kontaktinformation om hyresgästen.
- Specifikation av vilken lägenhet kontraktet gäller.
- Vilket syfte hyresgästen ska använda bostaden till.
- Om lägenheten hyrs ut möblerad eller inte.
- Hyresperioden.
- Bestämmelser om hyran.
- Uppgifter om eventuell deposition
- Vilka kostnader som ingår respektive inte ingår i hyran.
- Vad hyresgästen inte tillåts göra med lägenheten.
- Vem som ansvarar för skador under hyresperioden.
- Vem som ansvarar för att bostaden och möblemanget är försäkrade
- En garanti från hyresvärden om att uthyrningen är godkänd av bostadsrättsförening eller hyresgästförening.