Louise Anderberg Hedensiö är sekreterare i brf Fänriken i Stockholm och berättar att styrelsen tröttnade på att springa runt med informationslappar som ingen sparar. Egrannar blev lösningen. ”Att skaffa en digital kommunikationsplattform för bostadsrättsföreningen ligger helt rätt i tiden”, säger hon.
– Innan vi skaffade en hemsida gick all information i föreningen via brevlådorna. Det gick väldigt mycket tid till att dela ut lappar och det innebar att informationen inte kom ut så snabbt till medlemmarna, säger Louise Anderberg Hedensiö.
Hon berättar att den självklara lösningen är att ha uppdaterad information på ett och samma ställe.
– Annars måste man hänvisa till lappar som har delats ut som med all säkerhet ingen har sparat, för det är så det går till, säger hon.
En avgörande del var att föreningen skulle göra en stor trapphusrenovering och ett vindsbygge och såg framför sig att de skulle behöva skicka ut omfattande mängd information under året.
Louise Anderberg Hedensiö anser dessutom att en hemsida där medlemmarna kan logga in skapar delaktighet i föreningen.
– Jag jobbar med kommunikation till vardags och är därför van att kommunicera digitalt. Därför kändes det som helt rätt väg att gå att skaffa Egrannar.
Hon tycker att det är bra att nu kunna samla allt ifrån mäklarinformation och styrelseprotokoll till snabba uppdateringar om vad som är på gång i föreningen på en och samma plattform.
– Det underlättar arbetet för styrelsen som tidigare fick frågor om allt det här. Nu kan vi bara hänvisa till hemsidan, säger Louise Anderberg Hedensiö.
Hur har medlemmarna i föreningen tagit emot hemsidan?
– Vi är mycket mer digitala i föreningen idag. Även våra äldre medlemmar är mer vana att hämta information, vi har en 89-åring i föreningen som loggar in och hämtar information från hemsidan. Att skaffa en digital kommunikationsplattform för bostadsrättsföreningen ligger helt rätt i tiden.
Vilka tips skulle du ge till den som precis startat arbetet med sin hemsida?
– Det är viktigt att tänka på vilka målgrupper man har och vilken typ av budskap man vill förmedla till den målgruppen. Bland medlemmarna i föreningen finns många olika målgrupper: till exempel nyinflyttade som behöver viss information. Mäklare behöver en annan typ av information.