Här är mäklarens önskelista

Här är mäklarens önskelista

Fastighetsmäklaren Jona Åhman efterfrågar att det blir lättare att inhämta information från bostadsrättsföreningarna. Inte minst måste de blir bättre på att uppdatera sina hemsidor. Här är hela hans önskelista.

En rad saker påverkar hur snabbt, seriöst och effektivt en mäklare kan jobba. Inte minst kan bostadsrättsföreningarna underlätta arbetet, menar Jona Åhman, fastighetsmäklare på Bjurfors i Linköping. Han har en önskelista och först och främst efterfrågar han uppdaterade hemsidor där mäklarinformation är lätt att hitta.

– Det finns flera saker som är viktigt för oss att få tag på från bostadsrättsföreningen, till exempel årsredovisningen, stadgarna och mäklarbilden, det vill säga lägenhetsförteckningen. Information som föreningen inte vill dela publikt går det såklart att ha inloggning för. Det viktiga är att vi på ett smidigt sätt kan komma åt informationen, säger han.

Jona Åhman, fastighetsmäklare på Bjurfors i Linköping.

Dessutom lyfter han vikten av att det går smidigt med medlemsansökningar till föreningen. Att dessa kan göras digitalt sparar både tid och energi. När något är felifyllt på en blankett som skickas med vanlig post skapar det onödiga tidsförluster, krångel och irritation, menar han.

– Det går också att skriva in en klausul i överlåtelseavtalet som gör att till exempel HSB ansöker om medlemskap i föreningen åt den som köper objektet. Det underlättar såklart processen, det blir färre dokument att skriva på och hålla reda på, säger han.

– Inte sällan kan det bli strul under sommarmånader och andra tillfällen då flera i BRF-styrelsen kan vara svåra att få tag på, menar han. Så ju färre dokument att hantera, desto bättre.  

Ett tydligt önskemål han har från bostadsrättsföreningarna är de i ett samlat dokument, som är lättillgängligt för mäklare, kan punkta upp information kring gjorda renoveringar, planerade avgiftshöjningar, vad parkeringsplatsen kostar, hur lång kötiden är, belåningsgraden per kvadratmeter och så vidare.

– Gärna att de lägger pdf:en, dokumentet eller informationen så att vi kan nå den digitalt på ett enkelt sätt via hemsidan. Då skulle vi slippa ringa runt och jaga personer i styrelsen på obekväma tider, säger han.

I vissa föreningar funkar det bra, medan det funkar sämre i andra, konstaterar han.

– Allra smidigast är det när vi kan logga in digitalt på en mäklarsida där informationen är tydligt samlad på ett och samma ställe, och där det kanske står lite om föreningen i direkt anslutning. Det är alltid bra om det finns svar på de vanligaste frågorna. Undrar föreningen vilka de är kan de ju alltid fråga en mäklare, säger han.

– Men som sagt, informationen måste uppdateras hela tiden, annars måste vi ju ringa styrelsen i alla fall, trots att det är semester.

Nyare föreningar har oftare en uppdaterad hemsida, upplever han. Men vissa gånger är det för krångligt med inloggningen, berättar han.

– Med vissa föreningar får man krångla i veckor, medan det i andra föreningar är lätt att logga in och kunna ta del av informationen som vi behöver för att göra ett bra jobb, säger han.

Om författaren

Daniel Mellwing

Daniel är journalist och skriver om brf:er, bostadsfrågor och ekonomi.

Relaterade artiklar