Var tionde svensk köper inredning till hemmet för att imponera på vänner och bekanta eller för att kunna skryta på sociala medier. Det visar en undersökning av företaget DesignOnline, där drygt 600 personer har intervjuats.
Vidare visar undersökningen att var tionde svensk tycker att bästa vännens inredningssmak är dålig. Hälften av de tillfrågade tycker att vännens smak är OK men att det finns utrymme till förbättringar. Endast var tredje person i undersökningen säger att deras vän har bra inredningssmak.
Om inspirationen inte kommer från vännerna, varifrån kommer den?
40 procent hämtar inspiration i inrednings- och designtidningar. Även bloggar och tv-program har viss inverkan. Den person som påverkar svenskarnas inredningsstil mest är möbeldesignern Arne Jakobsen, 33,9 procent av konsumenterna angav honom som inspirationskälla. På andra- och tredjeplats hamnade Alvar Aalto (15,7 procent) och Ernst Kirschteiger (12,4 procent).
– Att Ernst Kirschsteiger är den levande svensk som påverkar vår inredningsstil mest enligt vår undersökning är inte förvånande, han tycks ha fått hela Sveriges befolkning, och då också män, att vilja göra det snyggt hemmavid, säger Jörgen Bödmar, vd för DesignOnline.
Foto: Flickr.com (Jimmy Flink)