Tidigare har vi på bloggen skrivit om problematiken kring bluffakturor, att du får ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du inte har beställt eller fått levererad. Problemet har varit stort, inte minst har många bostadsrättsföreningar drabbats. För flera bostadsrättsföreningar har bluffakturor kostat tid och, i värsta fall, pengar.
Men enligt en ny sammanställning som Visma Spcs har gjort av statistik från Brottsförebyggande Rådet, Brå, minskade antalet anmälningar om bluffakturor under förra året.
– Det finns ett klart samband mellan det minskade antalet bluffakturor och det faktum att flera anmälningar på senare år lett till rättegång och fällande domar, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, i ett pressmeddelande.
Under 2014 registrerades 11 877 anmälningar, jämfört med 12 671 under året dessförinnan. Enligt undersökningen har den största minskningen skett i Stockholm och Skåne. Men utöver dessa två län, samt Blekinge och Halland, ökade faktiskt antalet anmälningar i samtliga län under förra året. Allra värst drabbat var Värmland, Kalmar län och Västra Götaland.
Men det finns metoder för att förebygga att du ska drabbas. Polisen har tagit fram tre tips:
- Var försiktig när du blir uppringd av telefonförsäljare du inte känner till. Ett enkelt tips är att avsluta samtalet för att undvika att få en oönskad faktura.
- Gör en polisanmälan när du fått en faktura på något du inte godkänt eller när du anser att du blivit vilseledd.
- Bestrid fakturor som du inte godkänt eller när du blivit vilseledd för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder. (Polisen.se)
Är du osäker på om du har fått en bluffaktura? Svensk Handel har tagit fram en varningslista för bluffakturor och oseriösa försäljningsmetoder, där du även kan lämna in tips.