Vägen till engagerade medlemmar går via kommunikation.
– När folk vet vad som behöver göras är det lättare att hjälpa till, säger Ulla Ingerdal, vice ordförande i BRF Asplången 1 i Årsta.
Ulla Ingerdal har varit engagerad i styrelsen sedan 2002. Hon har alltid arbetat mycket med att prata med medlemmarna – både med lappar i brevlådorna och genom att ringa på dörren för en pratstund.
– Jag föredrar att träffa folk. Men problemet är att hinna nå ut till alla. Att bo i en bostadsförening kräver samarbete. Styrelsen ska organisera arbetet, och det gäller att få folk att engagera sig, säger Ulla.
Nyckeln till engagemanget är kommunikation. När folk i huset vet vad som behöver göras blir det lättare att hjälpa till.
Därför försökte föreningen redan för flera år sedan dra igång en hemsida på ”vanligt” sätt.
– Vi tog hjälp av en datakunnig person. Ändå blev det för krångligt, så vi skrinlade hela projektet, säger Ulla Ingerdal.
– Så fort det är frågan om teknik, så är jag en idiot, påstår hon, och berättar att det var hon som surfade runt på datorn och letade efter alternativ.
– Då upptäckte jag Egrannar, säger hon.
Efter det dröjde det inte länge innan BRF Asplången 1 var ute på nätet.
– Det var så enkelt att komma igång. Och nu kan jag sitta vid datorn och lägga ut meddelanden till allihop, utan några som helst problem, säger Ulla.
När hon lägger ut ett meddelande på BRF Asplångens Egrannar-sajt skickas samtidigt ett emejl till alla i bostadsrättsföreningen. De som inte har dator får informationen i brevlådan i stället.
– På så sätt behöver ingen missa någon information, säger hon.
Vem som helst i huset kan sedan gå in och svara eller kommentera. Det tycker Ulla är väldigt bra – fler får reda på mer och ser vad som behöver göras. De kan engagera sig och organisera sig sinsemellan – och trycket lättar på styrelsen.
– Jag ringer fortfarande lika ofta på hos grannarna för en pratstund. Men nu kan vi prata om annat än tvättstugan, säger Ulla.