Under flera års tid har Hemnet varit giganten på bostadsmarknaden när det gäller mötet mellan köpare, säljare och mäklare. Men nu utmanas jätten av en annan välkänd aktör – Blocket.
Blocket Bostad, som lanseringen kallas, har ett tydligt mål: att bli Sveriges största bostadssajt för alla bostadsaffärer. Redan idag finns åtta av landets tio största mäklarkedjor på hemsidan. Det råder ingen tvekan om vilken konkurrent som Blocket vill utmana.
– Vi ser spännande möjligheter att på allvar ta upp kampen med Hemnet som ju står inför förändrade ägarförhållanden och därmed blir en mindre attraktiv partner för många mäklare. Vi har lång erfarenhet av att utveckla digitala marknadsplatser och kan med Schibsteds samlade internationella expertis ta svenska folkets bostadshandel till nya nivåer, säger Jan Prokopec, vd för Blocket, i ett pressmeddelande.
Enligt Blocket kommer deras bostadssajt ha bättre översikt, smartare kartsök, större bilder, närmare mäklarkontakt och bättre möjligheter till att ”gå på visning hemma i soffan”.
Hemnet verkar, åtminstone utåt sett, ta det hela med ro. Häromveckan lanserade företaget en kampanj som skulle belysa att ”alla använder Hemnet”.
– Vår röda tråd i kommunikationen är att man gör en bättre bostadsaffär på Hemnet. Eftersom alla som köper och säljer bostad kollar Hemnet blir värdet av att synas på sajten tydligt, säger Jenny Jeppson Kommunikationschef på Hemnet i samband med kampanjen.
Företagets egen statistik visar att fler och fler använder Hemnet, i nuläget närmare 1,7 miljoner unika besökare i veckan.
Vilka som går segrande ur striden återstår att se.