Värme, avlopp, vitvaror och dålig luft toppar listan över de saker som bostadsrättsägare oftast klagar på, och felanmäler. Det visar en kartläggning av SBC.
De vanligaste felanmälningarna som bostadsrättsägare gör handlar om fel temperatur på elementen, tekniska problem med tvättmaskinen eller andra vitvaror. Även stopp i avlopp och dålig ventilation kvalar in på listan. Det framgår av en kartläggning som Sveriges Bostadsrättscentrum, SBC, har gjort.
Men det inkommer även andra klagomål, som är av lite ”roligare” karaktär, visar djupdykningen. På topplistan över roliga felanmälningar till SBC:s kundtjänst hamnar till exempel: ”Jag vill avsätta styrelseordföranden i vår förening. Han agerar som en diktator och vi är ett gäng som tröttnat på det. Kan vi lämna in protestlistan till er?” och ”När jag beställer taxi till vår adress så åker den ständigt fel. Vad ska jag göra?”
Enligt Markus Pålsson, affärsområdeschef ekonomisk förvaltning på SBC, kan många problem undvikas genom dialog.
– När det kommer till konkreta klagomål på andra boende i en bostadsrättsföreningar brukar vi rekommendera de boende att tala med varandra. Det är oftast den enklaste lösningen för att få bukt med eventuella problem grannar emellan, säger han i ett pressmeddelande.
De fem vanligaste felanmälningarna:
Fel temperatur på element
Tekniska problem med tvättmaskin och/eller torktumlare
Stopp i avlopp
Fel på vitvaror
Dålig ventilation eller odör