För några år sedan turnerade komikerna Fredrik Lindström och Henrik Schyffert land och rike runt med sin föreställning ”Ljust och fräscht”. Showen beskrevs som en temperaturmätare på vår samtid och det ljusa och fräscha i våra hem ansågs symbolisera Sverige under inledningen av det nya millenniet.
Antagligen vill vi fortfarande ha det fräscht i våra hem, men ljus och vit färg är helt ute. Åtminstone om man ska tro en ny undersökning från Fastighetsbyrån. Den vita väggfärgen är inte bara ute, den är allra minst populär av alla.
– Det är något förvånande att vitt är den absolut minst populära färgen även om det har skett en tydlig förändring de senaste åren. Som basfärg har vitt i hög utsträckning ersatts av grått vilket även är den färg stylister ofta rekommenderar inför en försäljning. Vi märker även att fler och fler är öppna för färg och att dova toner av blått och grönt är populärt, säger Pia-Lotta Svensson, mäklare på Fastighetsbyrån Södermalm, i en kommentar.
Undersökningen, som genomfördes av Reagera marknadsanalys där totalt 1002 personer deltog, visar också att textbudskap med exempelvis ”Carpe diem”, salooninspirerad bardisk eller mycket prydnadssaker är det svenskarna allra minst vill inreda sina hem med.