Sakta, men säkert förbättras servicen från de svenska fastighetsmäklarna. Ökad konkurrens och hårdare inspektioner tros vara orsakerna. Det visar Service Scores årliga mätning.
För tredje året i rad mäter Service Score hur svenskar upplever att service och kundbemötande fungerar i olika branscher. Mätningen genomförs med hjälp av webbpaneler motsvarande 400 000 panelister.
Hela branschen verkar ha lyft sig en nivå, enligt mätningen. En förklaring tros vara att den ökande konkurrensen lett till mer service gentemot kunderna. En annan förklaring kan ha att göra med Fastighetsmäklarinspektionens arbete med att skapa trygghet för konsumenterna.
Vid en första anblick på diagrammet ligger mäklarbranschen långt ner när servicenivån jämförs med andra branscher. Viktigt att ha i åtanke är att inte enbart köparna räknas som kunder i branschen, utan även de som inte köper en lägenhet. Service Score tror att det kan spela in i att hela mäklarbranschen hamnar långt ner på branschlistan.