Vi svenskar är ett folk som gillar att flytta. Enligt Statistiska Centralbyrån flyttar varje år en miljon svenskar och varje svensk förväntas flytta närmare elva gånger under sitt liv. Inte sällan anlitas flyttfirmor för att fixa jobbet. Den 1 augusti i år blir det dessutom möjligt att använda rutavdrag för att flytta mellan bostäder, vilket skulle kunna leda till att fler väljer att låta ett företag sköta flytten.
I de allra flesta fall är detta inget problem då aktörerna är seriösa, men på senare tid har försäkringsbolaget If larmats om att det finns flera bluffare i branschen.
– Även om de flesta flyttfirmor är seriösa finns det tyvärr flera bolag som bluffar och fuskar. Som kund kan man bli rejält lurad. Vi har sett flera fall där personer blivit av med pengar – eller hela sitt bohag, säger Caroline Uliana, informationschef på If, i ett pressmeddelande.
Inte minst är det viktigt att kontrollera försäkringar. Om olyckan är framme och företaget inte är seriöst kan kunderna stå helt utan någon rätt till skadestånd.
Så hur ska man då skydda sig mot oseriösa flyttfirmor? Eftersom flera av de bluffande företagen kan ge ett seriöst intryck, med proffsiga hemsidor och liknande, kan det vara svårt att syna bluffen.
För att underlätta kontrollen har If tagit fram en checklista inför anlitandet av en flyttfirma:
- Läs på om olika firmor. Titta på andra kunders referenser och omdömen, och gå inte bara på informationen på företagets egen hemsida.
- Kontrollera att firman är registrerad, har yrkestrafiktillstånd från Transportstyrelsen, giltiga transportförsäkringar och F-skatt (fråga om organisationsnummer).
- Kolla upp om firman har anmärkningar hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Att ett namn saknas på listan är dock ingen garanti för att verksamheten är seriös. Var alltid vaksam!
- Säkerställ att det finns en försäkring som gäller under hela flytten. Be att få se firmans försäkringsintyg.
- Gör upp om priset i förväg, och fråga om det är inklusive moms. Betala alltid först efter att tjänsten är utförd.
- Ha alltid ett skriftligt avtal på arbetets omfattning och pris.
- Dokumentera/fotografera värdefulla föremål före flytten.
- Fråga om firman följer Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning, och läs på lite om vad det innebär.