Lockpriser har diskuterats flitigt under de senaste åren. 2011 införde märklarbranschen så kallat ”accepterat pris”. På det sättet skulle lockpriser försvinna, var det tänkt.
En rapport som Anders Österling, forskare i nationalekonomi vid Stockholms universitet, visar emellertid att lockpriserna inte ger högre priser på bostadsmarknaden, enligt en ny rapport.
Rapporten, som Österling har gjort på uppdrag av SNS, visar att när accepterat pris infördes så ökade utgångspriserna med cirka 15 procent, skillnaden mellan utgångspris och slutpris minskade markant, och antalet besökare föll både till online-annonserna och till de faktiska visningarna.
Men slutpriserna påverkades inte, inte heller försäljningstiden eller vem som köpte bostaden.
– Lockpriser innebär att bostadsköpare måste titta på fler bostäder, både på nätet och på visningar. Den genomsnittliga bostadsannonsen i Stockholms innerstad har cirka 4 000 online-visningar, och sjunker med 55 procent (2 200 besök) när lockpriser avskaffas. Omräknat innebär det att lockpriser genererar cirka 57 miljoner extra online-besök och 156 000 visningsbesökare per år, säger Anders Österling i ett pressmeddelande.