Vår Egranne Mette von Krusenstjerna, sekreterare i föreningen Hagagatan 30 i Stockholm, ger ett konkret tips för att få användare att aktivera sig på Egrannar: ”Vi skulle byta portkod och skrev ett anslag i hissen att de som ville veta den nya koden fick registrera sig på hemsidan.”
Det hela började med att föreningen Hagagatan 30 hade en gammal hemsida som en tidigare boende hade byggt. Problemet var bara att inga lösenord hade lämnats över, vilket resulterat att sidan inte uppdaterats på cirka 6 år. All kommunikation hade i och med detta gått tillbaka till pappersform och anslag på hiss och lappar i brevlådor, berättar Mette von Krusenstjerna.
– Det fanns diskussion om att bygga en ny hemsida men då den kräver bugglösningar och uppdateringar insåg vi att risken var stor att historien skulle upprepa sig och att hemsidan åter skulle vara obrukbar om ett par år.
Mette letade efter andra lösningar och fastnade till slut för Egrannar.
– Egrannars hemsida var den som var snyggast i utformning. Dessutom var den reklam som fanns på sidan relevant, säger hon.
Nu har ni ju använt Egrannar ett tag. Men hur gjorde ni i början för att uppmuntra medlemmarna i föreningen till att använda sajten?
– Det började med att vi skulle byta kod på dörren och skrev ett anslag som vi satte upp i hissen att de som ville veta den nya koden fick registrera sig på hemsidan. Men vi informerade även att information från styrelsen kommer att anslås på den digitala hemsidan och att bokning av innergård och tvättstuga bokas endast på nätet. Det är allt eller inget.
Vilka tips skulle du ge till andra föreningar när det kommer till att skapa en snygg sida på Egrannar?
– Att se möjligheterna att anpassa sidan efter er förening. Ni kan skapa en köp- och säljanslagstavla för era medlemmar. Eller önskar ni starta upp en grön grupp för innergården så kan de ha egen anslagstavla för det på hemsidan.
På vilket sätt har möjligheten att kunna kommunicera med varandra i föreningen online hjälpt till i styrelsens arbete?
– Då vi vet att alla är registrerade kan vi känna oss trygga med att medlemmarna får mailen med info som styrelsen har skrivit på anslagstavlan. Medlemmarna har uppskattat att info om fönsterrenoveringar med mera ligger på hemsidan istället för endast på ett papper som de kanske har tappat bort.
– I styrelsen känns det också bra att kommunicera till medlemmarna och ge alla möjligheten till att komma med kommentarer och påverka vårt arbete. Vi är ju valda av medlemmarna.
Vilken funktion på sajten är populärast bland medlemmarna och styrelse?
– Som mäklarinfo är sidan klockren. Annars är anslagstavlan och det flexibla bokningssystemet av tvättstugan mest nyttjat.
Skulle du rekommendera andra bostadsrättsföreningar till att använda Egrannar?
– Ja verkligen. Sidan har gjort det möjligt för oss att utföra det administrativa digitalt. Att just slippa tänka på programmeringen och tekniken och endast uppdatera info är en suverän lösning. Och Egrannar är ju dessutom väldigt hjälpsamma om problem uppstår.