Överdriven homestyling är det som irriterar spekulanterna mest på bostadsvisningar. Citroner i trappan, doft av nybakat eller inhyrda designermöbler på visningen är inget vidare recept för att lyckas med bostadsrättsförsäljningen, enligt en färsk undersökning av Svensk Fastighetsförmedling.
Att styla sin lägenhet inför visningen kan vara en god idé. Det kan få spekulanter att känna sig som hemma och drömma, vilket kan få dem att öppna plånboken. Men lagom är bäst, som det heter. En överdriven homestyling upplevs som mycket irriterande och leder knappast till några bud, visar en undersökning av Svensk Fastighetsförmedling där drygt 1 000 personer har intervjuats.
Överdriven homestyling toppar listan över de mest irriterande sakerna på en bostadsvisning. 49 procent av de som besökte en visning under maj och juni i år irriterade sig på att försäljningsobjektet var överdrivet stylat. Andra saker som upplevdes som irriterande var ostädade hem, oseriösa och högljudda spekulanter och stökiga barn.
– Inför visningen är det viktigt att man åtgärdar småfel, plockar undan personliga småsaker, storstädar, skapar ytor och lyfter fram bostadens fördelar. Man ska däremot inte försöka dölja några brister eller fel. Så långt är homestyling positivt för både säljare och köpare. Den överdrivna stylingen, där man exempelvis fyller en lägenhet med grönsaker eller tillfälligt byter all inredning, har helt andra syften. Jag är inte förvånad att spekulanterna reagerar negativt på den typen av förvandling, säger Dan Sjöholm på Svensk Fastighetsförmedling, i ett pressmeddelande.
Undersökningen visar dessutom att 12 procent av de som någon gång gått på en bostadsvisning har försökt att skrämma bort övriga spekulanter genom fula trix. I Stockholm är den siffran 15 procent, i Norrland nio procent.