Homestyling har blivit allt vanligare vid lägenhetsförsäljningar, men behövs det verkligen? Och varför gör man det? Egrannar har frågat Sebastian Ekman och Denize da Silva, som driver en av Stockholms främsta homestylingfirmor Stylingbolaget.
Hur ser trenderna ut när det kommer till homestyling?
– Homestyling handlar mycket om att skapa ett boende som attraherar så många som möjligt. Först och främst så anpassar vi inredningen till målgruppen, typ av lägenhet med läge och storlek, och sedan tar vi hänsyn till trender.
– Generellt har skalan svart/grå/vit som har varit populär en tid, börjat gå över i mer färg som låter personligheten lysa igenom. Vi blandar in accentfärger i såväl textilier som tavlor och blommor.
Har styling någon påverkan vid försäljning, och i så fall vilken typ?
– Såklart! Mäklare vi jobbar med menar att stylade objekt ofta säljs snabbare och till bättre priser än andra objekt.
Marknaden är lite skakig nu, hur påverkas ni av det?
– I en svajig marknad är det extra viktigt att göra allt för att ge sin försäljning så bra förutsättningar som möjligt. Det gör att vi får in fler förfrågningar från objekt som kanske inte är lika viktiga att styla i en bra marknad, så som renoveringsobjekt. Men även lägenheter med en otroligt fin grund blir vanligare.
Om ni vill ge tips på hur man själv kan piffa lite, vad skulle det vara?
– Ja, det första är att när man har rensat lite, rensa lite till! Var inte blyg att ta till växter, textiler och tavlor för en snabb och enkel förändring. Låt inte väggarna bara vara, det ser tomt ut på bild!
Och funkar citronerna i köket verkligen?
– Haha, kanske inte just citronerna men den mysiga känslan absolut!