Soprummet och tvättstugan är de vanligaste källorna till irritation i svenska bostadsrättsföreningar. Det visar en kartläggning av Sveriges BostadsrättsCentrum, SBC.
De vanligaste störningsmomenten i bostadsrättsföreningar rör soprummet och tvättstugan, visar en ny undersökning. Även nedskräpning kring föreningens fastighet och högljudda grannar kommer högt upp på klagomålslistan.
Mer än var femte bostadsrättsförening uppger att de får klagomål från medlemmar om olika störningar en gång i månaden eller mer. Bara tre procent av föreningarna uppger att de aldrig får klagomål.
För att en granne ska kunna bli vräkt krävs det att störningen är hälsoskadlig och försämrar boendemiljön, betonar Monika Jukic, chefsjurist på SBC.
– Men i de allra flesta fall går det att lösa utan att behöva blanda in en domstol. Det första man som förening bör göra är att prata med den som stör. Då brukar det oftast lösa sig. Om samtal inte fungerar är nästa steg att man som förening skickar en varningsskrivelse till de berörda parterna, säger hon i ett pressmeddelande.
Hon tipsar dessutom om att anlita en störningsjour.
– Om föreningen har problem med en eller flera medlemmar är ett tips att anlita en störningsjour som objektivt och som tredje part kan dokumentera störningarna. Det kan man sedan använda som vittnen i en kommande domstolsprocess, säger hon.