Kjell Hallberg, kassör i Brf. Stammen i Gävle, delar med sig av hur hans förening upplever kontakten med banker, och vad som gör att en bankkontakt är värd att behålla i 13 år.
Hur upplever du kontakten med er bank?
– Vi har en bra kontaktperson på banken som vi haft under fem år, innan dess hade vi en bankkontakt som också var jättebra som vi hade i 13 år.
– Vi hade en annan bank tidigare, men då skar det sig när vi skulle ta nya lån. Då hörde vi runt hos andra banker.
Vad var problemet med den tidigare banken?
– Problemet var att vår tidigare bank gav oss för höga räntor och var generellt sett inte så medgörliga. Ibland kunde man känna att de inte ville ha oss som kund.
Ni har haft långvariga relationer med era senaste två bankkontakter. Vilken service ska en bra bank erbjuda, tycker du?
– Man ska kunna ringa och få snabba råd, beslut och besked. Det kan exempelvis handla om räntebesked om föreningen skulle behöva snabba pengar. Man måste kunna få veta vart man står och vad föreningen kan förvänta sig, så att man inte kör huvudet i väggen.
Hur skiljer sig dina erfarenheter av bankers bemötande över tid?
– Förr var det svårt om man ville byta bank och det kändes ofta som att man inte hade möjlighet att byta. Den attityden finns inte idag, vad vi märker av i alla fall.
Kjell tipsar även bostadsrättsföreningar att lägga ut tidsödslande
sysslor, som exempelvis bokföringen, externt, vilket frigör tid för
styrelsen att fokusera på annat.
– Det gör exempelvis att vi kan odla kontakten med banken lite bättre än vad vi hann göra tidigare.
Kjell berättar att han jobbat med Brf. Stammens sida på Egrannar sedan i höstas, och föreningen kommer förhoppningsvis att lansera sin nya sajt under våren.
– Egrannar är jättesmidigt och enkelt att använda. Det vore praktiskt för våra medlemmar att kunna gå in och enkelt göra felanmälningar och om mäklare lätt kan få information om föreningen.