På sju år har vit hemstädning och andra RUT-tjänster gått från 50 000 köpare till 540 000 köpare. Den svarta marknaden har minskat markant och i dag är minst 88 procent av tjänsterna i branschen helt vita, enligt en analys av About Time, som baseras på siffror från Skatteverket.
RUT-avdraget har gjort att priserna för diverse hemtjänster har blivit överkomliga och utbudet har blivit stort och lättillgängligt. Den svarta markanden lockar inte längre, betonar Göran Gustafsson, vd för About Time.
– Det har skett en viktig attitydförändring som har gjort att den svarta marknaden har tynat bort. Den svarta marknaden är inte längre ett problem för RUT-företagen utan det råder idag en hälsosam men tuff konkurrens i branschen. RUT-marknaden har ett lågt insteg och när den fortsätter expandera växer de redan etablerade men det medför även många nya företag, säger han i ett pressmeddelande.
Hjälp Hemma är ett av många företag som startade på grund av RUT-avdraget. Företagets grundare Peter Svanborg har sedan starten märkt av en tydlig skillnad i attityder till svartarbete bland såväl kunder som personal.
– Vid starten av Hjälp Hemma år 2007 hade vi flera kunder som öppet deklarerade att de tidigare haft svart städhjälp men att de nu föredrog att köpa vitt, säger han i pressmeddelandet.