Ny hemsida fick medlemmarna att kommunicera

Göran Thalén, BRF Hamnvakten, tröttnade på att hemsidan var svår att uppdatera. Nu använder föreningen Egrannars hemsida istället. ”Skillnaden är milsvid. Krånglet är borta och medlemmarna har börjat kommunicera med varandra. Förut var det inte mycket av den varan, förutom när styrelsen hade årsmöten”, säger han.

Göran Thalén är ny i styrelsen i BRF Hamnvakten i Lomma med drygt 40 lägenheter. En av de första sakerna han gjorde var att föreslå att föreningens hemsida byttes ut. Den var krånglig att uppdatera, vilket fick effekten att få medlemmar läste information på den. Han googlade runt på nätet och hittade Egrannar.

– Min spontana reaktion var att nu har jag verkligen hittat rätt, säger Göran Thalén,

Han fick med resten av BRF-styrelsen på tåget, och Egrannars hemsida är nu den som gäller i föreningen. Skillnaden är slående, betonar han.

– Nu håller vi på att döda den gamla hemsidan. Den var krånglig, ibland kunde det ta veckor att uppdatera ”ny” information. Men med Egrannars hemsida är krånglet borta, nu kan vi gå in och fixa ändringar på några sekunder. Den är otroligt lättmanövrerad och är det något man undrar över är supporten väldigt bra, säger han.

– I början hade vi en del frågor kring säkerhet, men det fick vi snabbt rediga svar på. Det var inga konstigheter, vi fick snabbt bra och trevlig hjälp, fortsätter han.

Egrannars hemsida har flera bra funktioner för BRF:er, framhåller Göran Thalén. Inte minst att det går att boka tvättstuga och grillplats via sidan. Dessutom uppskattar han bildbanken, den digitala anslagstavlan och möjligheten att lägga upp dokument på styrelsesidan. Och så förstås nyhetsbloggen med relevanta artiklar om BRF-styrelsens arbete, påpekar han.

– Det är ett genomarbetat koncept. Nu har vi en trevlig välkomstsida och alla i styrelsen kan enkelt nå och dela dokument. Alla medlemmar har uttryckt glädje över vår nya hemsida, säger han.

Medlemmarna har börjat kommunicera med varandra på ett helt annat sätt än tidigare, berättar Göran Thalén. Bokningsfunktionen används och diskussioner har kommit igång på anslagstavlan och via meddelandefunktionen. Det skapar god stämning.

– Det är milsvid skillnad jämfört med när vi hade den gamla hemsidan. Då var det inte mycket till kommunikation, förutom när styrelsen hade årsmöten, säger han och tipsar andra föreningar att prova på Egrannar.

– Testa, ni kommer inte att ångra er. För oss har krånglet försvunnit, fortsätter han.