Så skriver du motion till stämman

Borde ett nytt kösystem för grillen införas? Funkade snöröjningen dåligt i vintras? Behöver stadgarna ändras? Inför bostadsrättsföreningens stämma är det läge att skriva motioner om angelägna ämnen. Vanligtvis är mars månaden då motionerna ska lämnas in till styrelsen och Egrannar hjälper dig att skriva en korrekt motion.

Först och främst: ta reda på var du ska lämna in motionen, i de flesta fall finns det en gemensam brevlåda för bostadsrättsföreningen. Även om du mailar motionen så måste ett original skickas in via vanlig post.

För styrelsens del är det viktigt att uppmuntra till motionsskrivande.
Försök att vara öppen och lyssna på eventuell kritik som framförs av motionären.
Alla motioner som kommer in ska behandlas av styrelsen och styrelsen ska lämna ett svar över motionen med förslag på hur stämman ska behandla motionen.

 

Det finns tre typer av motioner:
  1. Stadgemotioner – motioner som föreslår ändringar av föreningens stadgar
  2. Motioner som rör propositioner – en proposition är ett förslag från styrelsen
  3. Fria motioner – motioner som kan handla om i princip vad som helst
Men själva motionen då?
  • Rent formellt bör du ha en rubrik, en kort sammanfattning, förslag till lösning, och namn, adress samt datum. Den viktigaste delen är givetvis förslaget till lösning. Glöm inte att vara tydlig med ditt yrkande – vad är det egentligen du vill?
  • Gör det enkelt för övriga stämmodeltagare att ta ställning,exempelvis genom att skriva: ”Därför yrkar jag att stämman beslutar x”. Det ska vara möjligt att svara ”ja” eller ”nej” till yrkandet. Undvik att bli för långrandig, försök vara kort och koncis, och använd ett språk som är lätt att förstå.
  • Om stämman bestämmer sig för att bifalla din motion så är det upp till styrelsen att se till att motionen genomförs. Om stämman säger nej då? Eftersom stämman är det högsta beslutande organet i föreningen så är ditt enda alternativ vid avslag att försöka övertyga dina grannar inför nästa års stämma.