Advokaten svarar: Vilka avgifter får en brf ta ut?

Fråga:

Martina Slorach, advokat som kan svara på dina frågor om bostadsjuridik.

Martina Slorach, advokat som kan svara på dina frågor om bostadsjuridik.

Hej,

Jag har lite funderingar kring vilka avgifter en bostadsrättsförening har rätt att ta ut.

Vår förening har  problem med att folk bla inte bara slänger hushållssopor i soprummet utan även också grovsopor tex kartonger vilket medför extra avgifter för sophämtningen.

För att komma till rätta med detta har styrelsen hotat med en höjning av månadsavgiften ett antal gånger.

Detta har inte gett något resultat och i veckan beslutades att tills alla i huset följer de ordningsregler som finns kommer alla hushåll att debiteras en straffavgift på 500 kr extra i månaden.

För oss som sköter oss känns denna avgift otroligt saftig och orättvis.

Jag tror inte heller att hot är en lösning på problemet.

Till min fråga: Har föreningar rätt att ta ut straffavgifter som denna av sina medlemmar?

Hälsningar,

Ida

 

Advokaten Martina Slorach svarar:

Hej Ida,

Föreningen kan inte ta ut någon straffavgift på detta sätt. Föreningen är i sin normala verksamhet bara tillåten att ta ut de avgifter som anges i 7 kap 14 § Bostasdrättslagen, nämligen följande:

  • Insats då bostadsrätten upplåts för första gången
  • Årsavgift för den löpande verksamheten
  • Upplåtelseavgift (om det anges i stadgarna)
  • Överlåtelseavgift (om det anges i stadgarna)
  • Pantsättningsavgift (om det anges i stadgarna)
  • Avgift för andrahandsupplåtelse (om det anges i stadgarna).

Grundprincipen är att föreningen inte får ta ut avgifter utöver dessa för sådant som åligger föreningen att tillhandahålla, till exempel sophämtning och städning av gården. Om föreningen dock tillhandahåller något utöver detta, till exempel en festvåning eller bastu så är det okej att föreningen tar ut en extra avgift för nyttjandet av dessa.

 

Sophanteringen är alltså något som föreningen ska tillhandahålla, och någon extra straffavgift för detta får alltså inte tas ut. Styrelsen kan dock, precis som du nämner, fatta beslut om att generellt höja avgifterna med motiveringen att det behövs för att täcka sophämtningskostnaderna. Höjningen ska då ske i enlighet med den beräkningsmetod som anges i stadgarna.

 

Hoppas detta gav svar på din fråga!

 

/Martina Slorach

Ställ en egen fråga – vinn en bokbostadsrättsbok

Varje månad lottar vi ut ett exemplar av Martina Slorachs bok, ”Bostadsrätt – En handbok för styrelsen”, till en person som har skickat in en fråga om bostadsjuridik.
Skicka din fråga till redaktionen@egrannar.com

 

Om författaren

Relaterade artiklar