Så gör ni årsredovisningen mer användbar

Även om bostadsrättsföreningars årsredovisningar uppfyller lagens krav kan de vara oanvändbara vid avgörande beslut. Men det går att vässa årsredovisningarna så att de blir mer relevanta, visar en idéskrift från FAR, Bostadsrätterna, HSB, Riksbyggen och SBC.

För att bostadsrättsföreningars årsredovisningar ska vara begripliga är det viktigt att relevant information inte utelämnas. Vilken information som måste finnas med i en bostadsrättsförenings årsredovisning är reglerat i lag, främst i kap 5-6 ÅRL. Men för att årsredovisningen ska kunna ligga till grund för avgörande beslut, och bli användbar på riktigt, kan det krävas att informationen som lämnas i årsredovisningen går längre än vad lägen kräver.

Det är en av slutsatserna i en idéskrift av Revisorernas branschorganisation FAR, Bostadsrätterna, HSB, Riksbyggen och Sveriges Bostadsrättscentrum (SBC).

Syftet med idéskriften är att beskriva det informationsbehov som personer med intresse i en bostadsrättsförening behöver för att fatta beslut. Alla som utformar årsredovisningar får också hjälp med struktur och innehåll när de arbetar fram en årsredovisning, säger Dan Brännström, generaldirektör i FAR, i ett pressmeddelande.

Men vilken information är då viktig att ha med för att vässa årsredovisningen? Nedan är fyra bra råd från idéskriften.

  1. Först och främst är det bra att ta med information som visar hur föreningen tänker finansiera framtida utgifter. Det gör att det blir möjligt för intressenter att bilda sig en uppfattning av hur föreningens avgifter kommer att utvecklas i framtiden.
  2. Blickar in i framtiden är alltid osäkra och föreningen bör därför se till så att prognoser som presenteras i årsredovisningen inte ger intressenterna orimligt hög tilltro. Föreningen bör alltid informera om osäkra beståndsdelar och lyfta fram vad som kan påverka prognosen i olika riktningar. Nedan är några exempel på vad en bra årsredovisning alltid bör informera om:
  • Ny styrelse eftersom det kan innebära nya strategier.
  • Belopp och tidpunkter för framtida betalningar av planerat underhåll, eftersom de är svåra att förutsäga.
  • Föränderliga omvärldsfaktorer som till exempel finansieringsvillkor, skatteregler och hyresmarknad.
  1. Enligt lagen måste förhållanden som inte ska redovisas i balansräkningen, resultaträkningen eller noterna, men som ändå är viktig för bedömningen av verksamheten tas med. I många fall är det dock inte solklart var gränsen går för vad som är viktigt för bedömningen, det vill säga vad som krävs av lagen och vad som ligger utanför. Bästa tumregeln är att presentera informationen i årsredovisningen så fort man är osäker. Då slipper föreningen att oroa sig för att bryta mot god redovisningssed och andra viktiga parametrar.
  2. Det är inte ovanligt att föreningar använder sig av olika terminologi i årsredovisningarna vilket kan förvirra. Ett tips kan vara att läsa andras årsredovisningar för att få ett hum om hur andra skriver.

Läs hela idéskriften här

Foto: Flickr.com(Opedagogen)